آرشیو پرسش و پاسخ ها: نماز

از دسترس خارج شدن مهر نماز در حال نمازخواندن

درصورت از دسترس خارج شدن مهر نماز در حالت خواندن نماز چه کاری باید انجام داد؟
الف : اگر چيزي كه سجده بر آن صحيح است همراه داريم استفاده مي كنيم مثلا در جيب يا كيفمان مهر يا كاغذ يا .... وجود دارد و اما اگر نبود
ب : اگر اطرافمان چيزي كه سجده بر آن صحيح است وجود دارد با سه شرط به اطراف حركت مي كنيم (فرقي در سمت راست يا چپ يا مستقيم نيست.)
1- در حين حركت ذكر نگوييم
2- رو از قبله بر نگردد
3- بيشتر از چهار يا پنج قدم حركت نكند
یکی از واجبات نماز سجده بر چیزی است که از خاک بوده و خوردنی و پوشیدنی هم نباشد.
پس اگر در نماز به هر دلیل مهر شما گم شد:
اگر در جیبتون یا اطرافتون کاغذ یا چوب یا سنگ و یا حتی اگه بتونید فرش را کنار زده و روی خاکی که معمولا زیر فرش جمع میشه سجده کنید، باید همین کار رو انجام بدید و نمازتون هم صحیح است.
اما اگه هیچ کدوم از اینها نبود، اینجا دو حالت وجود داره:
حالت1 وقت تنگ نیست و هنوز تا قضا شدن نماز ، وقت باقی است؛
در اینجا نماز باطل و باید نماز رو رها کرد و رفت چیزیکه سجده بر روی آن جایز هست تهیه و نماز رو از اول خوند.
(فقط آیت الله مکارم میفرمایند نماز رو نشکونه بلکه ، در همون حال ادامه بده و بعد نماز رو احتیاطا از اول بخونه)
حالت2 وقت تنگه و نماز داره قضا میشه:
در اینجا بايد به نمازش ادامه بده و در هنگام سجده، بر لباسش سجده نماید و اگر آنهم ممكن نيست بر پشت دست و اگر آن هم نمی‏شود به چيز معدنى مانند انگشتر عقيق سجده نمايد.
(فتوای آیت الله مکارم : بايد به نمازش ادامه بده و در هنگام سجده، بر لباسش سجده يا بر فرش سجده نمايد و اگر آن هم ممكن نيست بر فلزّات و اشياء معدنى سجده كند و اگر مطلقا چيزى پيدا نمى كند كه بتوان بر آن سجده كرد بر پشت دست خود سجده مى كند، پس پشت دست آخرين چيزیه كه مى توان بر آن سجده كرد)
نکته : اگر فرد در نماز جماعت است، معمولا جزء دسته اول(وقت تنگ نیست) به حساب خواهد آمد، که در اینجا میتواند اگه بغل دستیش 2 تا مهر داره یکی از مهرهای او را استفاده کند، و یا اگه ممکن نباشد، باید نیت فرادی کنه و بعد از اتمام سجده ی بغل دستیش، مهر او را برداشته و سجده خودش رو بجا بیارورد و بعد نمازش رو بصورت فرادی ادامه بده.
(5 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید