آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه واحکام

ضمانت پزشک در صورت فوت بیمار

سؤال:
گر در معاینه و معالجه خسارتی به بیمار وارد شود یا موجب مرگ وی گردد، در چه مواردی پزشک ضامن خواهد بود؟
جواب:
1. پزشك هم به لحاظ علمى كوتاهى كرده باشد (يعنى به لحاظ فنون پزشكى تخصص لازم را كسب نكرده باشد) و هم در عمل كوتاهى ورزد، (يعنى در معالجه بيمار در عمل نيز قصور داشته باشد) در اين صورت اگر بر اثر معالجه، ضرر و زيانى به بيمار وارد آيد، پزشك ضامن خواهد بود. هر چند با اجازه بيمار و يا با اجازه اولياى او اقدام به معالجه كرده باشد.2. پزشك از نظر علمى حاذق است و از نظر عملى نيز مرتكب هيچ كوتاهى نشده است. اما از بيمار يا از ولىّ بيمار اجازه نگرفته است كه در اين صورت نيز ضامن صدماتى خواهد بود كه به بيمار وارد مى آيد.3. پزشك به لحاظ علمى و تبحّر كافى داشته باشد اما در معالجه خطا كند، و اين خطا منجر به مرگ بيمار شده و يا ضرر و زيانى به او برسد در اين صورت نيز پزشك ضامن خواهد بود.
منبع: جزوه احکام بهداشت و درمان/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید