آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه واحکام

تقسیم غیر قانونی مبلغ تشویقی بین دوستان توسط فرمانده

سؤال:
از يگاني بازرسي به عمل مي‌آيد؛ و سپس بازرسي مبلغي را به عنوان تشويقي به فرمانده يگان مي‌دهد. فرمانده يگان آن را بين چند نفر از دوستان خود براساس سليقه تقسيم مي‌نمايد و شخصي که سزاوار است بي‌نصيب مي‌ماند، حکم آن براي کسي که پول را دريافت مي‌نمايد و کسي که پول را به آن افراد مي‌دهد چيست؟
جواب:
در فرض سؤال، اگر مقامي که پول را به فرمانده يگان داده تقسيم آن را به تشخيص فرمانده يگان موکول کرده باشد و فرمانده يگان هم بدون حب و بغض شخصي و براساس تشخيص و نظر خود به‌عنوان فرمانده، پول را تقسيم کرده باشد، به تکليف عمل نموده است و گيرندگان پول نيز مشکلي ندارند و متهم نمودن فرمانده جايز نيست و چنانچه خلافي مشاهده شد، با رعايت شرايط امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر به فرمانده متذکر شود و اگر مؤثر واقع نشد، به مقام بالاتر گزارش نمايند.
منبع: جزوه احکام نظارت و بازرسی/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید