آرشیو پرسش و پاسخ ها: مراجع عظام

قيمت‌گذاري پروژه ها

سؤال:

پيمانكاري در حال ساخت يك مجموعة مسكوني است. براساس قرارداد، آغاز ساخت آن معلوم است؛ پيمانکار فاز نخست آن را با پول و هزينة صاحبانش ساخته و تحويل داده است. آيا درست است كه بگويد قيمت‌ گذاري نهايي موكول به اتمام كامل پروژه‌ها و به نرخ روز مانند طلا و ارز است؟ در صورتي كه هر قسمت از مجموعه‌ها را در يك برهة زماني متفاوت ساخته است كه قيمت‌ها فرق مي‌كند، با اينكه خود سپاه باني و پشتيبان آن و بنياد تعاون سپاه ناظر و مجري آن است، آيا اين کار اشكال شرعي ندارد؟
جواب:

در فرض سؤال، چنانچه فاز اول با پول و هزينة تعدادي از اعضا در مدت معيني ساخته شده و به آن‌ها تحويل داده‌اند، بايد قيمت تمام‌شدة همان زمان را محاسبه کنند و به‌همين‌ترتيب، در فازهاي بعدي عمل کنند. اما اگر پول و هزينة کل پروژه را به صورت مساوي از همة اعضا گرفته‌اند و هر فازي که آمادة تحويل گرديد، براساس قرعه يا امتياز‌بندي که در متن قرارداد اوليه گنجانده شده و مورد توافق همة اعضا و بنياد تعاون قرار گرفته به تعدادي از اعضا تحويل گردد، مي‌توانند قيمت همة واحدهاي پروژه را در زمان اتمام کامل آن به نرخ روز محاسبه نمايند.
منبع: جزوه احکام سازندگی/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید