آرشیو پرسش و پاسخ ها: مراجع عظام

ساخت منزل مسکونی و مسجد در زمینی که رضایت کامل مالک جلب نشد

سؤال:
شخصي مالك قطعه‌ زميني بوده كه شركت تعاوني ادارة ما مبادرت به تصرّف و توزيع آن بين كارمندان اداره نموده است. همچنين، از كارمندان هم مبلغي پول گرفته است و ادّعا مي‌كند كه آن‌ها را به صاحب زمين داده و رضايت او را جلب كرده است. ولي بعضي از آنان ادّعا مي‌كنند كه به‌طور مستقيم از مالك شنيده‌اند كه راضي نيست. از طرفي مسجد و خانه‌هاي مسكوني هم در آن زمين ساخته شده است، باتوجه‌به مطالب مذكور، آيا نسبت به زمين مسجد و استمرار ساخت آن احتياج به كسب اجازه از صاحب زمين است يا خير؟
جواب:
اگر ثابت شود كه نمايندگان شركت تعاوني [كه مكلّف به خريد زمين از مالك بوده‌اند] به طريق صحيح ‌اقدام به معامله كرده و رضايت مالك را تحصيل نموده‌اند، خريد زمين به وسيلة آنان از مالك محكوم به صحّت است. همچنين، اگر هنگام تقسيم زمين بين كارمندان ادّعا كنند كه آن را به نحو شرعي از مالك آن گرفته‌اند، تا زماني كه كذب سخن آنان ثابت نشده است، گفتة آنان و توزيع زمين به وسيلة آنان حمل بر صحت مي‌شود و ترتيب اثر دادن به آن صحيح است و تصرّف در آن زمين براي كساني كه از شركت مذكور گرفته‌اند اشكال ندارد و همچنين ساخت مسجد در قسمتي از آن زمين با اذن مشترياني كه در آن شريك هستند، اشكال ندارد.
منبع: جزوه احکام سازندگی/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید