وقف خانه‌اي براي سكونت امام جماعت مسجد

سؤال:
در نزديكي يك مسجد، خانه‌اي وجود دارد كه صاحبش آن را براي سكونت امام جماعت مسجد وقف كرده است، ولي درحال‌حاضر به علت كثرت عائله و مراجعه‌كنندگان و دلايل ديگر مناسب سكونت او نيست و خود امام جماعت هم منزلي دارد كه در آن زندگي مي‌كند و احتياج به تعميرات دارد و براي ساخت آن مقداري وام گرفته است. آيا جايز است خانة موقوفه را اجاره دهد و پول اجارة آن را براي پرداخت بدهي‌هاي خانه‌اي كه در آن ساكن است و انجام تعميرات آن مصرف نمايد؟
جواب:
اگر خانه به صورت وقف انتفاع براي سكونت امام جماعت مسجد وقف شده باشد، شرعاً او حق اجاره دادن آن را ندارد، هرچند به قصد استفاده از اجاره آن براي پرداخت ديون و تعمير منزل مسكوني‌اش باشد. مي‌تواند از آن در بعضي از ساعات روز يا شب مثلاً براي پاسخ‌گويي به مراجعه‌كنندگان استفاده كند يا آنكه خانة مزبور را به امام جماعت ديگري بدهد تا در آن سكونت كند.
منبع: جزوه احکام سازندگی/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید