آرشیو پرسش و پاسخ ها: اخلاق

معاشرت قبل از ازدواج

پرسش:

دو جوان قبل از نامزد كردن و ازدواج، در حد سلام و احوالپرسى صحبت كرده‏ اند. آيا بعد از ازدواج گناهى مرتكب شده‏ اند يا نه؟
پاسخ:

خير، مخصوصاً اگر قصد ازدواج داشته‏ اند كه خوب هم بود كه با هم صحبتى داشته باشند و همديگر را بشناسند. در حد صحبت كردن و سلام و عليك خير، مرتكب گناهى نشده‏ اند اما نكته‏ اى كه براى همه عزيزان، پدران، مادران و مخصوصاً جوانان قابل توجه است اين است كه اين روابط قبل از ازدواج [اگر حساب شده نباشد] هم به لحاظ دوام و پايدارى ازدواج مشكلاتى را ايجاد مى‏ كند، هم از نظر شرع مقدس اسلام و هم از نظر قرآن امرى مردود و نهى شده است. در واقع همان «اتخاذ اخدان» است كه در قرآن به آن اشاره شده است. كه سرزنش كرده و نهى كرده از اينكه افراد بخواهند دوست غير هم جنس داشته باشند. مثلاً پسرى با دخترى دوست باشد يا دخترى با پسرى دوست باشد، حقيقت اين است كه اين عقلاً و اخلاقاً و از نظر علم و از هر نظر كه حساب كنيم كار بسيار خطرناكى است، و كار بسيار زشتى است، و اكثر اين ازدواج‏ها هم در آينده دچار مشكل خواهد شد. از نظر شرعى هم كه عرض كرديم اين همان اتخاذ اخدان است كه بسيار خطرناك است. كار هم كار حرامى است يعنى لحظه به لحظه كه پسر و دختر دارند با هم صحبت مى‏ كنند مرتكب حرام مى ‏شوند، و فرشتگان لعن‏شان مى‏ كنند و حالا چه تلفنى باشد چه مكاتبه ‏اى باشد چه حضورى باشد. به هر شكل كه باشد اين كارها مطلقاً مورد نهى شرع مقدس اسلام هست، و در عمل هم ثابت شده كه كار بسيار خطرناكى است بنابراين اينكه برخى خيال مى‏ كنند اين نوعى ترقى است، در حالى كه، خارج شدن انسان از چهارچوب قانون يك اشتباه محض است و قوانين شرع هم مترقى ‏ترين قوانين وضع شده براى انسان هستند.
بنابراين عرض ما به همه عزيزان اين است كه ما نبايد تحت تأثير فرهنگ غرب (كه آنها خودشان دارند در آن آتش مى‏ سوزند) قرار بگيريم و خيال كنيم كه اين امر، امر بدى نيست. كار، كارى بسيار زشت و بسيار خطرناك است! دوستى‏ هاى پسر و دختر قبل از ازدواج مردود است.
اما پاسخ آنچه در مفروض سؤال بود، اين است كه خير، اشكال ندارد.
منبع: جزوه پاسخ به پرسش ها و شبهات ج 2 / استاد رضا محمدی/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید