آرشیو پرسش و پاسخ ها: سبک زندگی

مشکل تحصیل یکسان دختران و پسران

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

تحصیل یکسان دختران و پسران موجب تغییر در هویت جنسی آنها می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی عبرت نیوز، مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: وجود نظام آموزشی یکسان برای دختران و پسران موجب تحول در هویت جنسی آنها می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد که پنجشنبه 10 آذرماه در گرامیداشت دهه اول محرم در جمع کارکنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سخن می‌گفت، ضمن برشمردن عوامل تضعیف خویشتن‌داری در برابر روابط جنسی حرام اظهار داشت: یکی از این عوامل تغییراتی است که در هویت جنسی افراد رخ می‌دهد.

وی این امر را به منزله تغییر در تصوری که از زن و مرد در ذهن هر فرد وجود دارد دانست و اظهار داشت: نظام آموزشی غرب و همچنین نظام آموزشی ما تفاوتی در جنسیت افراد قائل نیست.

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به بررسی صورت گرفته در میان کارشناسان کتب درسی، گفت: از میان افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، 73.5 درصد معتقد بودند، تفاوت شناختی میان دختر و پسر وجود ندارد و 100 درصد آنها گفتند اگر تفاوتی در این میان وجود دارد، باید در نظام آموزشی نادیده گرفته شود.
وی هدف غرب از اجرای این نظام آمزوشی را از میان بردن تفاوت‌های هویتی جنسی مرد و زن دانست و خاطرنشان کرد: حاصل این کار آن است که ما دختری جسور و پسری احساساتی تربیت کنیم.
وی ادامه داد: اما کارشناسان انگلیسی 15 سال قبل به این نتیجه رسیدند که این کار اشتباه است، چرا که با این کار در صورت وقوع جنگ، آنها پسرهایی را باید به جنگ اعزام کنند که روحیه‌ای احساساتی دارند.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با بیان اینکه بر اساس فرهنگ دینی پسرها و دخترها ارزش‌ها و آرزوهای متفاوتی دارند، یادآور شد: به عنوان مثال باید در کتاب‌های آموزشی پسرها شعرهای حماسی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به شبهه‌های فزاینده‌ای که در دانشگاه‌ها در مورد دیه یکسان، حقوق یکسان و حجاب یکسان دختر و پسر مطرح می‌شود، اظهار داشت: ما هر روز به این شبهه‌ها پاسخ می‌دهیم اما باید بدانیم سرچشمه تمام این شبهه‌ها در یکجا است.

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان گفت: از نگاه یکی از اندیشمندان غربی افزایش همجنس‌گرایی، افزایش زنا و بی‌بندوباری جنسی معلول تحول در هویت جنسی است به این معنا که زن در خود تفاوتی با مرد نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد مذهبی نیز دچار تشکیک در هویت جنسی شده‌اند، اضافه کرد: تربیت جنسی دینی به آن معنا است که هر یک از زن و مرد، به وظیفه خود عمل کنند؛ اما حول محوری واحد.
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد یکی دیگر از عوامل تضعیف خویشتن‌داری در برابر روابط جنسی حرام را افزایش مجاری مال حرام دانست و گفت: وجود هر چیزی، عوامل ملازم و متناظر با خود را طلب می‌کند، در نفس آدمی نیز وقتی مال حرام زیاد می‌شود، خویشتنداری در برابر روابط جنسی حرام کاهش می‌یابد.

وی عمل نکردن خانواده به نقش خود در تربیت جنسی را یکی دیگر از عوامل تضعیف خویشتن‌داری در برابر روابط جنسی حرام، برشمرد و افزود: حتی در روابط محارم با محارم باید حدود را حفظ کرد.

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه بر اساس روایات حد رابطه زن و شوهری، مادر و فرزندی، برادر و خواهری، عروس و پدرشوهری و ... متفاوت است، افزود: در بعضی جهات تمایل جنسی اندک است، اما در بعضی جهات تمایل جنسی بیشتر است.

وی با اشاره به نکاتی که در زمینه تربیت جنسی کودکان در روایات ذکر شده است، خاطرنشان کرد: تربیت جنسی فرزندان باید در ارتباطات رفتاری و کلامی و ارائه اطلاعات رعایت شود.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد یکی دیگر از عوامل تضعیف خویشتن‌داری در برابر روابط جنسی حرام را ناکامی‌های جنسی در زندگی‌های جدید دانست و ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده، 40 تا 60 درصد زوج‌هایی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند، از لحاظ ارتباط جنسی دچار اختلال هستند.

وی با بیان اینکه در برخی از اوقات خیانت جنسی ناشی از ناکامی جنسی است، گفت: وقتی فرد در خانواده کامیاب نمی‌شود، در بیرون از خانواده به دنبال کامیابی است، در چنین مواردی هم زن مقصر است و هم مرد.

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن بررسی رابطه میان قناعت و انحراف جنسی خاطرنشان کرد: وقتی به کسی فقیر گفته می‌شود که جایی برای سکنی و لباسی برای پوشیدن نداشته باشد اما وقتی قناعت وجود نداشته باشد، فرد «احساس فقر» می‌کند.

وی نتیجه احساس فقر تشدید شده را کاهش قناعت دانست و گفت: از نگاه یکی از اندیشمدان غربی در جوامعی که میزان مصرف افزایش می‌یابد، باید منتظر کاهش محدودیت‌های جنسی باشیم، چرا که نفس انسان مدیر واحدی دارد و اگر نتواند در برابر خواهش‌های اقتصادی مقاومت کند، در برابر خواهش‌های جنسی نیز مقاومت نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا همواره روحیه قناعت داشته باشیم، چرا که گرچه قناعت یک صفت اخلاقی غیرواجب است، اما مقدمه چیز دیگری است که آن واجب است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت عیسی(ع) اظهار داشت: از ایشان نقل شده است که چشم را کنترل کنید که اگر چنین کنید نوبت به زنا نمی‌رسد چرا که مدیر نفس انسان واحد است و اگر نفس در برابر خواهشی کوتاهی کرد، در برابر سایر امیال نیز عقب‌نشینی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه معصومین(ع) اقدام به گناه ذهنی نمی‌کردند،‌ افزود: آنها نفس خود را به گونه‌ای تربیت کرده بودند که گناه را مانند نجاست‌خواری می‌دانستند و به همین دلیل حتی به آن فکر نمی‌کردند، ما نیز باید با محبت خداوند خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که تنفر ما نسبت به گناه افزایش یابد.

مسئول دفتر مطالعات وتحقیقات زنان با بیان اینکه برای اهل بیت(ع) خویشتن‌داری در برابر روابط جنسی حرام بسیار بااهمیت بوده است، گفت: در محاجه‌های اهل بیت(ع) با مخالفان بر پاکدامنی بسیار تاکید شده است.

وی با اشاره به رجزخوانی امام حسین(ع) در روز عاشورا اضافه کرد: ایشان از دشمن خود به عنوان زنازاده فرزند زنازاده یاد می‌کنند و می‌فرمایند: از دامن پاک، فرزندی که با زنازاده بیعت کند تربیت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد گفت: قمر بنی‌هاشم نیز در پاسخ امان‌نامه‌ای که توسط شمر به دست او می‌رسد، نظیر همین پاسخ را می‌دهد.

گفتنی است در ایران هر ساله حدود ۶۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها را دختران و حدود ۴۰ درصد ورودی دانشگاه‌های ایران را پسران تشکیل می‌دهند.

منبع :   مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران 1390/9/12