آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه واحکام

استفاده از لباس رسمي علماي دين و قضات در فيلم‌ها

سؤال:
آيا درصورت لزوم، استفاده از لباس رسمي علماي دين و قضات در فيلم‌هاي سينمايي جايز است؟ آيا تدوين و توليد فيلم‌هاي سينمايي با صبغة ديني و عرفاني دربارة علماي گذشته يا معاصر با حفظ احترام آنان و حرمت اسلام و بدون اسائه ادب و بي‌احترامي به آنان جايز است؟ به‌ويژه با توجه به اينکه هدف، ارائة ارزش‌هاي والا و عميق ترسيم‌شده به‌وسيلة دين حنيف اسلام و بيان مفهوم عرفان و فرهنگ اصيلي که امتياز امت اسلامي ما محسوب مي‏شود و همچنين مقابله با فرهنگ مبتذل دشمن است و بيان آن‌ها با زبان سينما جذابيت و تأثير فراواني به‌خصوص بر نسل جوان دارد؟
جواب:
باتوجه‌به اينکه سينما وسيله‏اي براي آگاهي و تبليغ است؛ بنابراين
به تصويرکشيدن و ارائة هر چيزي که ممکن است از آن براي رشد فکري جوانان و غير آنان و ارتقاي آگاهي و ترويج فرهنگ اسلامي استفاده شود، اشکال ندارد. يکي از اين راه‌ها معرفي شخصيت عالمان دين و زندگي اختصاصي آنان و همچنين ديگر دانشمندان و صاحب‌منصبان و زندگي خصوصي آنان است، ولي رعايت شئونات اختصاصي و احترام آنان و نيز حريم زندگي خصوصي آنان واجب است؛ همچنين نبايد از آن براي ارائة مفاهيم منافي با اسلام استفاده شود.
منبع: کتاب احکام فرهنگی - هنری/ بر اساس فتاوای امام خامنه‌ای/ انتشارات زمزم هدایت/ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید