آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه واحکام

حکم شرعی وصیت کردن

سؤال:

آیا وصیت کردن برای هر مسلمان واجب است یا مستحب ؟ مقلد رهبری

جواب:

 وصیت ذاتاً مستحب است مگر آن حق الله یا حق الناس برعهده کسی باشد که در این صورت وصیت مقدمه ای برای ایصال آن حق است و وجوب مقدمی و نه ذاتی دارد، یعنی وصیت کننده به دیگران اعلام می کند که من مدیون هستم تا دین او را بپردازند.
وصیت آن است که انسان سفارش کند بعد از مرگش برای او کارهایی را انجام دهند، یا بگوید بعد از مرگش چیزی از اموالش ملک کسی باشد، یا اینکه چیزی از مال او را به کسی تملیک یا وقف یا صرف در خیرات و مبرات کنند، یا برای اولاد خود و کسانی که اختیار آنان با اوست، قیّم و سرپرست معین کنند. کسی را که به او وصیت می کنند وصی می گویند و بر وصیت کننده (موصی) اطلاق می شود.
از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: «هر کس بدون وصیت بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است».(وسائل الشیعه، کتاب الوصایا باب ۱، حدیث 8)
و فرمودند: «برای مرد مسلمان سزاوار نیست شبی را صبح کند، مگر اینکه وصیت او زیر سرش باشد».(وسائل الشیعه، کتاب الوصایا باب ۱، حدیث 7)
و نیز فرمود: «هر کس هنگام مرگ وصیت نکند از نظر مردانگی و عقل کمبود دارد».(وسائل الشیعه، کتاب الوصایا باب ۱، حدیث 3)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید