آرشیو پرسش و پاسخ ها: عدالت

نجاست سگ و ورودش به بهشت

نجاست سگ با ورودش به بهشت، چگونه ممکن است؟
براى روشن شدن سؤال نكاتى ضرورى است:
1. نجاست سگ از اعتباريات است كه شارع مقدس آن را نجس قرار داده است؛ و اين بدين معنا نيست كه در تكوين نيز سگ نجس خلق شده است.
2. چيزى كه در عالم تكليف (دنيا) نجس است مستلزم نجس بودن آن در آخرت نمى‏باشد؛ چرا كه كاربرد طاهر و نجس و حلال و حرام تشريعى مربوط به دنيا است. و هر كدام از دنيا و آخرت قوانين خاص خود را دارد و نظام معيّن در آنها حكمفرماست. سگ از نظر وجه الخلقى در بعد تشريع هر چند حكم نجس بودن بر او بار مى‏شود ولى از نگاه تكوين نجس نمى‏باشد.
3. با توجه به تبدّل و دگرگونى در زمين و آسمان در موقع قيامت، موجودات نيز متبدّل مى‏شوند. «يوم تبدّل الارض غير الارض و السموات و برزوا للّه الواحد القهار؛ روزى كه زمين به غير اين زمين مبدّل شده و آسمانها نيز به غير اين آسمانها مبدّل مى‏شوند و همگى در برابر خداى واحد قهّار قرار مى‏گيرند»، ابراهيم / 48). و اين دگرگونيها و حركت‏ها و تبدّل‏هايى كه در برزخ و قيامت رخ مى‏دهد، صورتهاى متناسب با اين عوالم (برزخ و قيامت) بوجود مى‏آيد، كه بطور كلى با اين صورت دنيايى متفاوت است. و تمام مخلوقات از صورتهاى دنيايى به صورتهاى اخروى خودشان مبدّل مى‏گردند. و سگ اصحاب كهف و بطور كلى هر موجودى كه وارد بهشت مى‏شود خارج از اين قاعده تبدّل و حركت نيست، لذا سگ اصحاب كهف نيز از حكم و صورت و ظاهر دنيايى سگ كه نجس است به صورت ديگرى كه متناسب با بهشتاست مبدّل مى‏گردد.
4. معاد و حشر موجودات به تناسب جهاز وجودى آنهاست؛ و بهشت هر موجودى متناسب با سعه وجودى آنها مى‏باشد و براى رسيدن به بهشت منازل و مراحلى را طى مى‏كند و تبدّلهايى مى‏پذيرد تا با بهشت سنخيت پيدا كند. با توجه به مطالب ياد شده، بين بهشت رفتن سگ اصحاب كهف با نجاست ظاهرى دنيوى آن تعارض وجود ندارد. .
(6 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
آرش حکمیان
۱۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت۱۲:۱۴
سلام.
اول: به گمانم پاسخ همراه با لغات اصطلاحی و فنی است که الزاما شنونده عادی با بسیاری از آنها آشنا نیست.
دوم: به نظرم سوال کننده و جواب دهنده هر دو خلط نجس و خبیث کرده اند.
سوم: مگر نجس بودن سگ چه وجه نقصانی برای اوست که چنین سوال و جوابی را بر بینگیزد؟ خون انسان هم نجس است و انسانی که راه می رود انبان سربسته نجاست است. آخرش هم که مردار و تمام نجس است و ...
گمانم پاسخگوی محترم متوجه این امر نیست که نجاست که به قول خودشان یک امر تشریعی است تنها مستلزم تعدادی از فتاوای شرعی است مانند اینکه با بدن متنجس نمی توان نماز خواند یا خانه خدا را باید از نجاست پاک کرد یا نجس را نمیتوان خورد و ... ولی هیچ یک دلیل و علت خفت ماده نجس نیست.
چهارم اینکه این سگ نجس در همین دنیا هست و هیچ اشکالی هم نیست اگر به بهشتی که دنیا دربرابرش قطره است وارد شود چه می شود؟
پنجم اینکه در رساله های کمی قدیمی تر احکام و آداب شکار با سگ شکاری داریم. معلوم است که از این نجس فایده هم می توان برد و ...
عبدالرضا
۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت۰۹:۲۱
با سلام خرید و فروش سگ نگهبان بلا مانع است که این مطلب در رساله های جدید هم هست .....
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید