آرشیو پرسش و پاسخ ها: امر به معروف و نهی از منکر

شرایط امر به معروف و نهی از منکر

سوال:امر به معروف و نهی از منکر چه شرایطی دارد و وظیفه در این مورد چیست؟

پاسخ : وظیفه در مواردی که شرایط امر به معروف و نهی از منکر جمع باشد همان امر به معروف است و شرایط آن به طور خلاصه عبارت است از:

الف) کسی که می‌خواهد امر و نهی کند بداند آنچه شخص مکلف به جا نمی‌آورد واجب است به جا آورد (مثل نماز) و آنچه به جا می‌آورد باید ترک کند (مثل قمار) و به عبارت دیگر کسی که امر و نهی می‌کند باید عالم به معروف و منکر باشد.

ب ) احتمال بدهد که امر و نهی او در آن شخص تأثیر می‌کند پس اگر بداند تأثیر نمی‌کند. امر و نهی واجب نیست.

ج ) بداند شخص معصیت کار بنا دارد که معصیت خود را تکرار کند. پس اگر بداند یا گمان کند یا احتمال صحیح بدهد که تکرار نمی‌کند واجب نیست او را نهی نماید.

د ) در امر و نهی مفسده‌ای نباشد. پس اگر بداند یا گمان کند که اگر امر یا نهی کند ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه به او می‌رسد واجب نیست امر به معروف نماید ولی اگر احتمال صحیح بدهد که چنین ضررهایی به او می‌رسد واجب نیست بلکه اگر امر و نهی موجب ضررهای مذکور به یکی از متعلقان او یا یکی از مؤمنین بشود باز هم امر و نهی واجب نیست، (توضیح المسائل مراجع ج ۲ ص ۶۱۹ و استفتا از دفتر آیت الله سیستانی).

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید