آرشیو پرسش و پاسخ ها: تفسيري

مومنین در رنج و کفار در نعمت

معناي آيه (ان يتق الله يجعل لكم مخرجا) با توجه به اين موضوع كه مومنين در رنج و گرفتاري به سر مي برند و كافران در ناز و نعمت چيست؟
1- فقر و غنا هم در ميان مؤمنين و هم در ميان كفار وجود دارد و بهره‏مندى از ثروت‏ها و لذايذ دنيوى اختصاصى به كفار ندارد. البته افراد ثروتمند فعلا در ميان كفار بيشتر مى‏باشند چون تمام هدف و تلاش آنها در راستاى جمع‏آورىثروت و برخوردارى از لذايذ دنيوى است.
2- رنج و شادى دو قسم است؛ رنج و شادى روحى و ديگرى جسمى كه اولى بسيار مهم‏تر است. گاهى انسان رنج جسمى دارد ولى رنج روحى ندارد و تحمل آن برايش راحت است ولى رنج روحى تحملش دشوارتر است كه رنج كفاراغلب از نوع روحى است. چون عامل اساسى در رنج روحى دورى و بعد از خداست كه آنان از خدا دورند. و عامل امنيت روحى قرب به خداست كه اين عامل در اختيار مؤمنين است.  
3- بسيارى از امورى كه در نظر مردم موجب راحتى است همان‏ها مجراى عذاب اخروى مى‏باشند چنان كه آيه شريفه در مورد منافقان مى‏فرمايد: فلاتعجبك اموالكم و لا اولادهم انما يريد الله ليعذبهم بها فى‏الحيوه‏الدنيا» و يا درمورد كفار آمده است كه: جهنم همين الان بر آنان احاطه دارد و آنان در يك شرايط روحى جهنمى بسر مى‏برند: و ان جهنم لمحيطه بالكافرين» (عنكبوت، آيه 54).   
4- حداكثر بهره ‏مندى كفار از لذايذ در دنياست كه وقتى اين لذت ها را با لذايذ بهشتيان كه قرآن بيان مى‏فرمايدمقايسه كنيم مى‏بينيم كه بسيار ناچيز است.   
5- بسيارى از مشكلات داراى اثر تربيتى و سازنده است و رفاه و تنعم بيش از حد سستى و غفلت‏ آور است.   
6- برخى از مصايب كفاره گناهان است.   
7- بعضى از سختى‏ها نتيجه طبيعى عمل انسان است.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید