خون دیدن در فاصله ی کمتر از ده روز

سؤال : اگر زنی که دارای عادت است در فاصله کمتر از ده روز دوبار خون ببيند و مجموع دو خون و پاکی وسط بيشتر از ده روز باشد چه وظيفه‌ای دارد؟

جواب: اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: آن که تمام خونی که دفعه اول ديده در روزهای عادت باشد و خون دوم که بعد از پاک شدن میبيند در روزهای عادت او نباشد، در اين صورت بايد همه خون اول را حيض و خون دوم را استحاضه قرار دهد. چه خون دوم نشانههای حيض را داشته باشد و چه خون دوم نشانه های حيض را نداشته باشد و همچنين است اگر مقداری از خون اول را در عادت و مقداری از آن را پيش از عادت به مقداری که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده ببيند، حتی اگر خون پيش از عادت نشانه های حيض را نداشته باشد. و همچنين است اگر مقداری از خون اول را در عادت ببيند و مقداری از آن که خارج از وقت عادت است نشانههای حيض را داشته باشد، چه آن خون پيش از عادت باشد(اگرچه به مقداری قبل از عادت است که عرفاً نمیگويند عادتش جلو افتاده است.) و چه آن خون بعد از ايام عادت باشد(اگرچه به مقداری بعد از عادت است که عرفاً نمیگويند عادتش عقب افتاده است.) صورت دوم: آن که خون اول در روزهای عادت نباشد و تمام خون دوم در روزهای عادت باشد. در اين صورت تمام خون دوم حيض و خون اول استحاضه است. و همچنين است اگر مقداری از خون دوم در روزهای عادت و مقداری از آن قبل از عادت به مقداری که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده باشد. و همچنين است اگر مقداری از خون دوم در روزهای عادت و مقداری از آن قبل از عادت بيشتر از مقداری که عرفا بگويند عادتش جلو افتاده با نشانه‌های حيض باشد. همچنين است اگر مقداری از خون دوم در روزهای عادت و مقداری از آن بعد از عادت با نشانه های حيض باشد. صورت سوم: آن که مقداری از خون اول و دوم در روزهای عادت باشد و خون اولی که در روزهای عادت بوده از سه روز کمتر نباشد، در اين صورت آن مقدار با پاکی وسط و مقداری از خون دوم که آن هم در روزهای عادت بوده و مجموع از ده روز بيشتر نباشد همه آنها حيض است، و مقداری از خون اول که پيش از روزهای عادت بوده و مقداری از خون دوم که بعد از روزهای عادت بوده استحاضه است، مثلاً اگر عادتش از دهم ماه تا شانزدهم بوده، در صورتی که يکماه از هشتم تا دوازدهم خون ببيند و دو روز پاک شود و بعد تا بيست و دوم خون ببيند، از دهم تا شانزدهم حيض است، و روز هشتم و نهم و همچنين از هفدهم تا بيست و دوم استحاضه است. صورت چهارم: آن که مقداری از خون اول ودوم در روزهای عادت باشد، ولی خون اول که در روزهای عادت بوده از سه روز کمتر باشد، که بايد در تمام دو خون جمع کند بين تروک حائض و اعمال مستحاضه، و در پاکی وسط جمع کند بين تروک حائض و افعال طاهره.

آیت الله العظمی وحید خراسانی

(3 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید