افسردگی

سؤال: با سلام مدّتی است احساس وحشت و اضطراب نسبت به زندگی بعد از مرگ و عالم برزخ دارم به طوری که دچار افسردگی شده ام و هیچ انگیزه ای برای زندگی کردن ندارم با آنکه تاکنون گناه کبیره‌ای انجام نداده‌ام و سعی کرده ام واجبات خود را انجام دهم اما به صورت شدید دچار احساس پوچی و اضطراب گذرا می شوم به طوری که از خودم وحشت می کنم و احساس می‌کنم روح از بدنم در حال جدا شدن است لطفاً برای ایجاد انگیزه و افزایش امید به زندگی عالم پس از مرگ، مرا راهنمایی کنید؟

جواب: نفس مرگ و قبر و برزخ و قيامت نبايد موجب نگرانى شود بله انسان بايستى نسبت به اعمال خود كه تأثير مستقيم در زندگى پس از مرگ داشته مراقبت كامل نمايد و تكاليف خود را به نحو احسن انجام داده و از گناهان پرهيز كرده و به فضل الهى اميدوار باشد زيرا رحمت الهى بر غضب او سبقت گرفته و نسبت به بندگان مؤمن خود از همه مهربانتر بوده و معامله اى مى نمايد كه به ذهن خطور نمى كند و انسان انتظار اين مقدار پاداش را ندارد.

البته بايد توجه داشت كه خداوند متعال از بندگانش در هر سنّى که هستند وظائفى مى خواهد و در مورد جوانان در شريعت اسلام بر فعاليّت و تحرّك مثبت و پر نمودن اوقات فراغت با كارهاى مثبت تأكيد فراوان شده است از جمله خواندن قرآن در اوقات فراغت و مطالعه در تحکیم اصول دین و احکام و اخلاق و خدمت به نزديكان و خلق خداوند.

و همچنين يكى از راههاى بسيار مؤثّر در رفع اضطراب و نگرانى ها توسل به اهل بيت (عليهم السلام) و ارتباط قلبى با امام زمان (عجل الله فرجه) است و سعى نمايد زندگى خود را به گونه اى برنامه ريزى نمايد كه مطمئنّ باشد امام (ع) از برنامه هايش راضى بوده و او را مورد لطف و عنايت خود قرار داده است.

آیت الله  العظمی وحید خراسانی

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید