آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه و اقتصاد

لزوم پرداخت حق دلالی مشاور املاک

سئوال :

 همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر؟

جواب : دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.( اجوبه الاستفتاءات رهبری، س 1656 )

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
كريم غلامي
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت۰۱:۱۳
بنده ملكي را به مبلغ ١٠٠ميليون خريداري و قبل از معامله قبلا با همكاري بنگاه ديگه مشتري براي آن ملك به مبلغ ١٥٠پيدا كرديم از اين روند مالك ملك خبر دار نبوده آيا اين خريدو فروش مشكلي دارد؟
حصارکی
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت۱۲:۲۲
بنده ملكي را به مبلغ ١٠٠ميليون خريداري و قبل از معامله قبلا با همكاري .....
پاسخ: اشکالی ندارد و معامله صحیح است.
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید