آرشیو پرسش و پاسخ ها: علوم حدیث

صحت حدیث

سوال: آیا حدیث یا روایت زیر صحت دارد؟
گفته شده روزی امام علی و امام حسن(ع) از جایی عبور می کردند و دیدند جمعیت زیادی جمع شده اند. جلوتر که رفتند دیدند که زن یا شاید هم مردی را میخوان سنگسار کنند. امام فرمود یا شاید هم قسم داد که هر کس خودش یکبار هم زنا کرده، به آن زن یا مرد سنگ نزند و فرمود چشمانم را می بندم و هر کس خواست برود.
امام علی(ع) می گوید بعد از مدتی دیدم فقط خودم بودم و فرزندم حسن و دو سه نفر دیگر.
یعنی اکثریت خودشان زناکار بوده اند. ولو شده یکبار.
چنین حدیث یا روایتی داریم؟

جواب: اصل ماجرا اینگونه بود که امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان حاکمیت و زمامداری هنگامی که می خواستند درباره مردی که زنا کرده بود حد‍ٌ جاری کنند دو رکعت نماز گزاردند و فرمودند: ای مسلمانان، اقامه حد از حقوق خداوند است، بنابراین کسی که حقی از خداوند به گردن اوست اینجا نماند.
چون کسی که حقی بر گردن اوست حدود خدا را جاری نمیکند، در این هنگام همه مردم رفتند و جز امیرالمؤمنان و امام حسن و امام حسین کسی باقی نماند و این سه تن حد ‍ٌ را جاری ساختند.(1)
در روایتی دیگر آمده است: زنی از قبیله« مجٌ» نزد امیر المومنین آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین من زنا کرده ام پاکم کن« درباره من حد جاری کن ». . .
امیرالمؤمنین پس از مذاکرات و آمد و شدی زن چون زنای او ثابت شد، او را برای اجرای حد پشت کوفه بردند آن حضرت امیر سوار بر استری شده و با صدای بلند فریاد زدند: ای مردم خداوند تعالی عهد بر گردن پیامبرش قرارداده و پیامبر خدا آن را به گردن من نهاده است که کسی بر گردن او حدٌی همانند حدٌ این زن هست نباید در اجرای حد شرکت کند.
روای می گوید: در آن روز همه برگشتند و جز امیرالمؤمنین و حسن و حسین صلوات الله علیهم کسی نماند و این سه تن حد را جاری کردند و کسی با آنان نبود. (2)
منابع:
بحار الانوار، ج 40، ص 292، حدیث 66- فروغ کافی، ج 7، ص 188.
بحار الانوار، ج 42، ص 97، حدیث 30- فروغ کافی، ج 7، ص15.


(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید