آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه واحکام

پرداخت خمس

سوال: شخصی محاسبه کرده وبایدمبلغی راخمس بدهد درحال حاضرپول ندارد آیا جایزاست که برای پرداخت خمس وام بردارد؟

جواب: اگر مبلغ خمس را محاسبه کردید و معین شده ولی امکان پرداخت آن را ندارید میتوانید با نماینده یا دفتر مرجع تقلید خود آن را قسط بندی و به تدریج بپردازید

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
محسن
۰۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت۱۵:۳۷
سلام دلیل اینکه خمس را به مرجع تقلید بدهیم چیست؟ با توجه به اینکه برخی مراجع از گرفتن خمس امتناع می کنند دلیل بر تاکید پرداخت به مراجع چیست؟ اگر کسی آنرا به دفتر مرجع نپردازد و خودش آنرا به نسبت مساوی بین فقیر سید و غیر سید تقسیم کند از لحاظ شرعی و الهی اشکال دارد؟  
نعمت اله حصارکی
۰۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت۱۹:۲۱
با سلام
خدمت آقا محسن در پاسخ به سؤالشان:
پول خمس به دو قسمت تقسیم می‌شود نیمی سهم امام است و نیمی دیگر سهم سادات است. و متولی هر دو سهم امام معصوم است که در حال حاضر امام زمان علیه السلام متولی آن است. از آنجا که آن حضرت در غیبت کبری مراجع را نایب عام خود معرفی فرموده است لذا مدیریت این کار مانند سایر امور دینی به آنان واگذار شده است.
حال از شما این سؤال را دارم؛ آیا شما اگر مثلا به من بدهکار باشید و قصد پرداخت دین خود را داشته باشید٬ باید چکار کنید؟ یا باید به خود من تحویل دهید و یا به نماینده من. و در غیر این صورت به هر شخص دیگری بدهید بدهی خود را با من صاف نکرده‌اید.
مسئله خمس نیز در حقیقت بدهی ما به امام معصوم است که یا باید به خود آن حضرت بدهیم تا دین خود را اداء کرده باشیم واین در حال حاضر برای‌مان مقدور نیست و یا باید به نماینده و نایب آن حضرت بدهیم.
پس اگر بدون اجازه امام یا نایب امام آن را به هر کسی دیگر بدهیم به صاحب اصلی‌اش نداده‌ایم و همچنان مدیون خواهیم بود.
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید