آرشیو پرسش و پاسخ ها: اندیشه سیاسی

وطن

سوال: چرا وطن براي انسان عزيز است ؟

جواب: وطن جایگاهی است که در آن زندگی میکنیم و باید آنرا چون جان خود دوست بداریم میهن خانه ماست که در آنجا متولد شده ایم جایگاهی است که به ما نان میدهد ما را در آغوش خود میپروراند حوائج ما را رفع میکند از زندگی ما دفاع میکند آسایش ما در آن تامین شده و تمام جزئیات زندگی را فراهم مینماید بدیهی است در جایگاهی که همه چیز ما از اوست باید او را دوست بداریم و چون جان شیرین به آن علاقمند شویم و در حفظ و حراست آن کوشش کنیم. وطن است که افراد یک ملت را بهم متصل و مربوط میسازد همین اتحاد و یگانگی است که توانسته است افراد یک ملت را بهم علاقمند ساخته و همگی را در حفظ و استقلال سرزمینی که از آن بهره مند میشود متحد نماید اگر این اتحاد و همبستگی در میان نبود بفاصله کمی استقلال کشور از بین میرفت و ملتهای آزاد مجبور میشدند عمر خود را در اسارت و بندگی دیگران بسر برند

امام على علیه السلام اشتیاق به وطن را نشانه کرامت انسان مى داند ومیفرماید : از کرامت مرد آن است که بر ایام گذشته اش گریه کند و به وطنش اشتیاق ورزیده و برادران قدیمى اش را حفظ کند(بحارالانوار، ج 74، ص 264. )
ایشان همچنین حب وطن را سبب آبادانى شهرها دانسته و مى فرماید: عُمِّرَت البُلدانُ بِحُبِّ اَلاَوْطان(بحارالانوار، ج 78، ص 45؛) البته باید توجه داشت که میهن دوستى کاملاً با ملى گرایى فرق دارد و حتى خود غربی ها که بنیان گذاران مکتب ملى گرایى هستند، بر این مطلب تأکید کرده اند؛ زیرا ملى گرایى یک مکتب و عقیده است که براى دست یابى به اهداف سیاسى، از آن استفاده مى شود؛ در حالى که میهن دوستى تنها یک حس غریزى در انسان ها است که سبب ایجاد دوستى و تفاهم بین افراد یک اجتماع مى شود.

میهن دوستی، یعنی :

  • عشق به مردم و سنهای اجتماعی.مردم خودم
  • عشق به خاک و آیین و تمدن، کشورخودم
  • عشق به مرز وبوم وجغرافیای سرزمین خودم
  • عشق به اعتقادات، دین ،فرهنگ و آئین های فرهنگی وطن خودم
  • عشق به تاریخ و رسوم و باورهای آباء و اجدادی سرزمین خودم

طبق روایات و احادیث اسلام، دوست داشتن وطن و کشور، انسان را نه تنها از محیط دین و شرع دور نمی سازد، بلکه از خصلت های انسان مومن و متشرع، صیانت از حریم و خاک خود است. چنانچه منقول از پیامبراست که فرمود : حب الوطن من الایمان. یا دعای امام سجاد(ع) درصحیفه سجادیه با عنوان " اهل الثغور" ( مرزها ) که یکی از مهم ترین و زیبا ترین دعاهای عرفانی ماست، که در همین رابطه آمده است.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید