آرشیو پرسش و پاسخ ها: ضرورت و اهمیت خداشناسی

توحید به چه معناست

سوال : توحيد به چه معناست؟و چه نقشي در قبولي اعمال دارد ؟

جواب: توحید در لغت به معنای یکی دانستن است و دراصطلاح اهل کلام، یگانه دانستن و یکتا شمردن حق تعالی است ودرنقطۀ مقابل آن، شرک به خدا قرار دارد که قرآن مجید از آن به عنوان ظلم عظیم و گناه نابخشودنی تعبیر کرده است. توحيد آن است كه انسان بداند جهان را خداى يكتا ویگانه آفريده و به آن هستى بخشيده و همه چيز در دست اوست بنا بر اين آفرينش همه مخلوقات، روزى دادن ، زندگی ومرگ ، سلامتى، مرض... همه و همه به اراده اوست.

امانقش توحید در اعمال وعبادات - دعوت به پرستش خدای یکتا و ترک پرستش خدایان دروغین از مهمترین اهداف همه پیامبران الهی بوده است، چنان که خداوند در قرآن می‌فرماید: "وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ"( سوره نحل36.). ما در هر امتى رسولى فرستادیم که (اعلام کند) فقط خداى یکتا را بپرستید ، و از طاغوت اجتناب کنید.

شک نیست که توحید در اعمال و عبادات فردی و اجتماعی تاثیر فراوانی دارد،توحید همچون روح است در کالبد اعمال و در تمام جزییات زندگی نقش مهمی دارد ،هر گاه فرد و جامعه زندگیشان را براساس توحید خالص و پاک از آلودگی های شرک پایه ریزی نمودند به بهترین نتایج و آثار دست خواهند یافت که نمونه های آن را در زندگی فردی و جوامع مختلف مشاهده میکنیم .