آرشیو پرسش و پاسخ ها: واجبات

کفاره ی روزه

سوال : کفاره روزه چیست

جواب : کفاره یعنی آنچه به‌وسیلۀ آن گناه را بپوشانند و جبران کنند، ازقبیل روزه گرفتن و صدقه دادن؛ تاوان تخلف از اوامر شرع.

طبق فتاوای فقها، اگر شخص به علت بیماری یا مسافرت و... روزه اش را خورده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) بعنوان کفاره به فقیر بدهد و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد باید برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد

و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است باید کفاره جمع بپردازد یعنی علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد.

(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
حسن احمدی
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت۱۷:۰۲
سلام من دیروز به وسیله ی حرام روزه ی خود را شکستم وبعد از اینکه پی گیر شدم تو اینترنت فهمیدم ک روزم باطل شده و باید 60 مد طعام به 60 مسکین بدهم و 60 روز روزه بگیرم من قبل از اینکه کار حرام را انجام بدهم تو فکرم بود ک روزه م باطل میشه ولی بازم انجام دادم.
من ک 15سال سن دارم چگونه 60 مد طعام به 60 مسکین بدهم؟؟؟
اکبرنیا
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت۱۲:۴۲
سلام حسن آقا
در احکام کفاره آمده است که اگر توانایی پرداخت را نداری باید توبه و استغفار کنی تا خدا ببخشد و تا زمان توانگری به تاخیر بیاندازد.
برخلاف تخلفات و قوانین بشری که اگر مثلا کسی بدون گواهینامه رانندگی کند و خلاف کند و گیر بیافتد هم تنبیه می شود هم جریمه می شود و هم خود رو توقیف می شود و کار به این ندارند که دارد یا ندارد .و اگر جریمه را نداد دو برابر ازش می گیرند .
در پیشگاه خداوند اگر گناهی رخ داد از خدا مخفی نیست پس گیر افتادن معنی ندارد ، بهترین کار گناه نکردن است
اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس لذت ندانی
بنا براین اولین کار لازم برای جنابعالی ترک کار حرام و تکرار نکردن آن است و کار بعدی ثبت این بدهکاری به خداوند است که وقتی به لطف خدا جیبت از نعمت فراوان خدادادی پرشد آن وقت این بهی را پرداخت کنی .
می دانی که اگر بشر هم فراموش کند تا توبه نکند خدا فراموش نمی کند .
موفق باشید
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید