آرشیو پرسش و پاسخ ها: تقلید

مرجع تقلید

سوال: تفاوت مرجع تقليد با ولي فقيه در چيست؟

جواب : مرجع تقلید کسی است که سالها –به طور معمول حدود چهل سال- درس فقاهت خوانده و دارای قدرت فهم و استنباط عمیق از دین و احکام و روایات آن است.فقیه پس از سالها تحصیل علم فقاهت به انتشار رساله عملیه می پردازد و وقتی که عده ی زیادی به تقلید از او پرداختند به عنوان مرجع تقلید شناخته می شود.

   اما ولی فقیه کسی است که فقیه است و توانایی فهم عمیق از دین و مبانی و احکام آن را دارد و گاها نیز مرجع تقلید است-که البته لازم نیست که حتما مرجع تقلید باشد- و علاوه بر این دو مقام ولایت هم دارد.ولی فقیه سرپرست جامعه اسلامی است و حکم او همان حکم امام زمان(عج) است.مراجع عظام تقلید فقط دارای دو مقام فقاهت و مرجعیت هستند اما ولی فقیه دارای مقام فقاهت،مرجعیت-که الزامی نیست- و ولایت است.تمام مراجع عظام تقلید نیز همچون مردم عادی در احکام حکومتی باید تابع محض ولی فقیه باشند چون مقام ولایت فوق مقام مرجعیت است.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید