آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه و اقتصاد

فروش تخته شطرنج

سؤال: من فروشنده انواع صنايع دستي هستم، تختة شطرنجي را خريدوفروش مي‌کنم که تماماً خاتم کاري شده است و در وحلة اول جنبة تزييني دارد و چنانچه کسي هم بخواهد مي‌تواند به‌راحتي با آن بازي کند، داخل اين شطرنج طوري است که اگر کسي مهره‌ها و يک جفت تاس تهيه کند (من اين دو قلم را نمي فروشم) مي‌تواند با آن تخته نرد بازي کند؛ حال با توجه به اينکه اصل اين کالا تختة شطرنج است و من نيز آن را با همين نام و با مهره‌هاي شطرنج مي‌فروشم و درعرف نيز با همين نام و با هدف شطرنج بازي تهيه استفاده مي‌شود، ازنظر شرعي خريدوفروش اين تخته شطرنج براي من چه حکمي دارد؟

جواب: اگر مکلف تشخيص دهد که درحال‌حاضر شطرنج عرفاً از آلات قمار شمرده نمي‌شود خريدوفروش آن مانع ندارد. همچنين آلاتي که استفاده از آنها مشترک بين حلال وحرام است، اگر به قصد حلال خريدوفروش شود مانعي ندارد؛ اما نسبت‌به شطرنج و ابزاري که در گذشته جزو آلات قمار بود در فرض شک از تغيير وضعيت نيز نبايد با آن بازي کنند. (استفتاء)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید