آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه و اقتصاد

خرید و استفاده از ماهواره

سؤال: آيا خريد ونگهداري و استفاده از دستگاه گيرنده برنامه‌هاي تلويزيوني از ماهواره جايز است؟ و اگر دستگاه گيرنده مجاني به دست انسان برسد چه حکمي دارد؟

جواب: دستگاه آنتن ماهواره‌اي از اين جهت که صرفاً وسيله‌اي براي دريافت برنامه‌هاي تلويزيوني است که هم برنامه‌هاي حلال دارد و هم برنامه‌هاي حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهداري آن براي استفاده در امور حرام، حرام است و براي استفاده‌هاي حلال جايز است. ولي چون اين وسيله براي کسي که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‌هاي حرام را کاملاً فراهم مي‌کند و گاهي نگهداري آن مفاسد ديگري را نيز در بردارد، خريد و نگهداري آن جايز نيست مگر براي کسي که به خودش مطمئنّ است که استفاده حرام از آن نمي‌کند و بر تهيه و نگهداري آن در خانه‌اش مفسده‌اي هم مترتّب نمي‌شود. لکن اگر قانوني[1] در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. (اجوبهْْ الاستفتائات، س 1213)

 

[1] . براساس قانون مصوّب 23/11/1373، توزيع و استفاده از تجهيزات دريافت ماهواره جز در مواردي که قانون تعيين کرده است، ممنوع مي‌باشد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید