آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ عمومی

جنگ‏هاي صليبي چگونه به وقوع پيوست؟

جنگ‏هاي صليبي چگونه به وقوع پيوست؟

     ج ـ منطقه فلسطين به خصوص شهر مقدس اورشليم (بيت المقدس) نزد يهوديان، مسيحيان و مسلمانان از اهميت ويژه‏اي برخوردار است. از اين رو، پيروان اين سه دين بزرگ همواره بر سر تصرّف آن جنگ‏هاي خونين زيادي به راه انداخته‏اند كه يكي از طولاني‏ترين آن‏ها به نام جنگ‏هاي صليبي معروف است. شهر بيت المقدس در اواسط قرن هفتم ميلادي به تصرف مسلمانان درآمد. چهار قرن بعد اروپايي‏ها ظاهراً براي نجات قبر مسيح(ع) ـ كه عقيده دارند در آنجا مدفون است ـ به دعوت پاپ پاسخ گفتند و به بهانه اينكه خلفاي فاطمي مصر به اذيت و آزار زوّار آن قبر پرداخته‏اند و در واقع براي تحصيل غنائم و تصرف اراضي حاصلخيز خاورميانه، به فلسطين، سوريه، لبنان، انطاكيه و مصر حمله‏ور شدند. از اين رو جنگ‏هاي شديدي بين مسلمانان و مسيحيان در گرفت كه دويست سال (از اواخر قرن يازدهم تا اواخر قرن سيزدهم ميلادي) به طول انجاميد.
     اين جنگ‏ها چون سپاهيان اروپايي در روي سينه و پيراهن خود علامت صليب رسم كرده بودند و در اردوگاهها پرچم صليب مي‏افراشتند، به جنگ‏هاي صليبي معروف گرديد.
     از ميان جنگ‏هايي كه در اين مدت به وقوع پيوست، هشت جنگ حائز اهميّت بسيار بود. كه بيت‏المقدس گاه در اختيار صليبيون قرار مي‏گرفت و گاه مسلمانان با شكست دادن آنان، اين شهر را تصرف مي‏كردند. البته در غالب اين جنگها پيروزي با مسلمانان بود. (جهت اطلاع بيشتر، به كتاب دايره‏المعارف فارسي، مراجعه نماييد.)
     اگرچه جنگ‏هاي صليبي به هدفي كه پاپها داشتند نرسيد، ولي تأثير شگرفي در تمدن مغرب به جاي گذاشت و مردم اروپا كه نسبت به مردم مشرق زمين ناآگاه بودند با تمدن و شكوه و جلال شرق آشنا شدند و موجب رونق اقتصاد آن‏ها شد. همچنين پاپ‏ها نيز از اين جنگ‏ها سود بردند و براي تثبيت مقام پاپي خود به عنوان رهبر عالم مسيحيت استفاده كردp1ن دايرة المعارف فارسي، مصاحب، ج 1، ص 763 ـ 764.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید