آرشیو پرسش و پاسخ ها: نجاسات

نجاست

 

سوال: کف خانه ما پارکت است و همیشه آنرا با دستمال مرطوب تمیز میکنیم.گوشه ای از خانه نجس شد ولی نمی دانم آیا نجاست به باقی کف رسیده یا نه.آیا باید به شک خود اعتنا نکنم یا فرض را بر این بگذارم که کل خانه به واسطه دستمال مرطوب نجس شده؟
و یک چیز دیگر...اگر کل خانه نجس شده باشد... اهالی خانه از این موضوع مطلع نیستند...
حکم نماز آنها چیست و آیا من باید به آنان اطلاع بدهم؟
همچنین امکان شست و شو در خانه وجود ندارد...
اگر کل خانه را نجس فرض کنم چگونه میتوان خانه را پاک کرد؟؟؟به جز آب ایا روش دیگری هم هست؟
مقلد آیت الله خامنه ای هستیم....

جواب: اگر مطمئن نیستید اعتناء به شک لازم نیست و بقیه جاها پاک است.
اگر فهمیدید که کل خانه نجس شده باید سریعا در رفع آن اقدام کنید و اهالی خانه را هم مطلع سازید که مراقب باشند
پاک کردن خانه اگر کفپوش و موزائیک باشد باید با آبکشی تطهیر شود سخت است اما شدنی و ممکن

اگر میشود آب کر مثل آب شهری را با شلنگ به آنجا رساند یک بار که آب به همه جای کف پوش برسد کافیست و پاک شده است ولی اگر با آب قلیل مثل ریختن آب با پارچ یا ظرف کوچک باشد، در این صورت باید دوبار آب کشید یعنی یک بار آب بریزید و همه جا را بگیرد و سپس اگر راه راه آبرو ندارد با پارچه آب را از روی کف پوش خانه جمع کنید و دوباره این کار را تکرار کنید دومین بار که آب را جمع کردید محل پاک شده است.


(28 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (3)
علیرضا
۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت۱۸:۱۳
فکر می کنم دوستان تفاوت کف پوش پلاستیکی و پارکت رو نمی دونن چون روی پارکت نباید آب ریخت وگرنه از کلا خراب خواهد شد
اکبرنیا
۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت۰۳:۳۴
دوست عزیز علیرضا
لازم است بدانیم که داخل خانه و کف آن اگر نجس شود فقط با آب قابل تطهیر است و پاک کننده ه ای دیگر در آن قابل استفاده و موثر نیستند بنا بر این فرقی نمی کند که پارکت باشد یا چیز دیگر ، در صورت لزوم باید تطهیر شود .
البته دین اسلام ، دین آسان است و ضرر زدن به خود و دیگری را ، جایز نمی داند ، اگر آب ریختن روی پارکت موجب خرابی است می شود روی آن زیلوی پاکی انداخت تا مواقعی که پای خیس گذاشته می شود نجاست سرایت نکند چون زمین پاک و کف پاک برای نماز واجب است و الاتطهیر کف خانه ای که نجس شده است واجب نیست و اگر به اندازه مهر نماز پاک باشد و کفی خشک باشد مشکلی برای عبادت و نماز بوجود نمی آید ، در غیر اینصورت اصلا نیازی به پاک کردن و شستن و حتی گفتن به مهمانان وجود ندارد تا زمان بگذرد و با تعویض کف نجاست آن هم از بین می رود
محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت۱۱:۵۰
عزیزه من پارکت و لمینت هر دو در مقابل آب سطحی که روش ریخته بشه ضده آب هستند،من منزلم کاملا کفش پارکت شده،نوزاد هم دارم هر موقع نجس میشه دو مرتبه یه ذره آب میریزیم روش سریع جمع میکنیم اگه در اون حد که شما فکر میکنی قرار بود زود داغون بشه که بدبخت میشدیم چون خیلی وقت ها آبه لیوان میریزه رویه زمین تازه من آشپزخانه ام هم پارکته
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید