آرشیو پرسش و پاسخ ها: مذهب شافعی

فرزند خواهی

 

سؤال: آیا فرزندخواهی، فقط حق زن است یا فقط حق مرد یا حق زوجین است؟

جواب:فرزند یکی از نعمت‌های خداوند است که زن و مرد به طور فطری طالب آن هستند، و یکی از مهم‌ترین اهداف ازدواج بقای نسل بشر است که محقق ساختن این هدف بر عهده‌ی زن و مرد است. اسلام مسلمانان را به تکثیر زاد و ولد تشویق نموده است. اما اجازه داده است که هرگاه ضرورت معتبر و منطقی پیش بیاید، به تنظیم و تحدید زاد و ولد و نسل اقدام شود. که این روش در زمان پیامبر(ص) به صورت «عزل» انجام می‌گرفت، یعنی نطفه در بیرون از رحم ریخته می‌شد. در حدیث آمده است: «کنا نعزل علی عهد رسول الله(ص) و القرآن ینزل» [بخاری و مسلم] ما عمل عزل را در زمان پیامبر(ص) انجام می‌دادیم، در حالی که قرآن نازل می‌شد [و منعی در آن باره نازل نشد].

امام احمد و غیر او گفته‌اند: جلوگیری وقتی مباح است که زن هم به آن کار راضی باشد؛ چون زن هم نسبت به فرزند و نسبت به کام‌جویی صاحب حق است؛ و جلوگیری از بچه‌دار شدن هم با اجازه زن جایز است. کتاب حلال و حرام ص 44-47

 منبع : به نقل از سایت شفقنا برگرفته از پاسخ های فقهی سایت جماعت دعوت واصلاح

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید