آرشیو پرسش و پاسخ ها: رذائل اخلاقی

غیبت کردن برای نجات از وضعیت بد روحی

گاهي مادرم پشت سر ديگران با من درد دل مي‏‌كند از بعضي بد مي‏‌گويد، و اگر اين كار را نكند، به وضعيت روحي بدي مبتلا مي‏‌شود. ما بايد چه كاري انجام بدهيم؟    
 
غيبت معنايش همين است كه انسان دنبال ديگران سخني بگويد كه اگر جلويش گفته شود خوشش نيايد، حالا چه براي سرگرمي باشد، و چه براي خارج شدن ازآن تنگناهاي روحي باشد، و يا هر علت ديگري داشته باشد، مگر آن مواردي كه استثنا شده است. و هيچ مجوزي هم نيست كه انسان براي سرگرمي خودش و براي آنكه بيكار نباشد در خانه، غيبت كند. خوب مي‏توانند كتابهاي مفيدي رامطالعه كنند، مي‏توانند نوار قرآن گوش كنند و مي‏توانند سخنرانيهاي آموزنده را گوش فرا دهند، مي‏توانند برنامه‏هاي متعدد ديگر و سرگرميهاي مشروع رابراي خودشان در خانه ايجاد بكنند، كه از اين گناه كبيره نجات پيدا كنند. امااينكه مشكلات روحيشان را چكار بكنند. خوب اين را بايد به مشاور مراجعه بكنند كه مثلاً اگر كه به اين شكل حاد باشد كه اگر غيبت نكنم مادر دچارمشكلات روحي مي‏شود اين بخش دوم را بايد به متخصص مربوط به آن رشته كهبحث، بحث رواني و روانشناسي است مراجعه كنند.
بخش دوم سؤال: احترام خانواده‏ام در امر به معروف و نهي از منكر تا چه حدبايد رعايت شود حالا مادرمان را بخواهيم امر به معروف و نهي از منكر كنيم بايد ازآن طرف هم بنشينيم و صحبتهاي مادرمان را گوش كنيم تا به مشكلات روحي مبتلا نشود و بتواند درد دل كند؟
پاسخ: نسبت به امر به معروف و نهي از منكر و مراتب آن قبلاً اشاره شده است. ما اين خواهر عزيز را ارجاع مي‏دهيم به بحثهايي كه در رابطه با امر بهمعروف و نهي از منكر در كتابهاي فقهي آمده هم در كتابهاي اخلاقي.
به هر حال رعايت احترام خانواده با انجام امر به معروف و نهي از منكر منافاتي ندارد. مي‏توان با رعايت احترام كامل مادر و با مهرباني و صميميت او را نهي ازمنكر كرد. و اگر نشد دست كم انسان خودش را از گناه نجات دهد و شنونده غيبت 
نباشد. كه در اين صورت گناه او هم همانند گناه غيبت كننده است در روايت داريم«السامعُ للغيبةِ احدُ المغتابينِ»  شنونده نيز يكي از دو غيبت كننده است.