آرشیو پرسش و پاسخ ها: ائمه علیهم‌السلام

اهمیت تحصیل برای خانم ها

اهمیت تحصیل برای خانم ها چقدر است و در شرایط مختلف آیا باید خانواده در اولویت قرار گیرد یا تحصیل؟

پاسخ

1- از دیدگاه اسلام تحصیل برای خانم­ها همان اهمیت را دارد که برای مردها و این یک شعار نیست بلکه حقیقتی است که از زبان فقیه بزرگ و عارف نستوه حضرت امام خمینی به عنوان یک اسلام شناس  بزرگ می توان دریافت. ایشان می فرماید: نه این است که اسلام نسبت به زن و مرد فرقی گذاشته است. زن و مرد همه آزادند در اینکه دانشگاه بروند. آزادند در اینکه رأی بدهند[i]  در نظام اسلامی زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل حق کار حق مالکیت و حق رأی دادن، حق رأی گرفتن، در تمام جهاتی که مرد حق دارد، زن هم حق دارد. لیکن هم در مورد مرد، مواردی است که چیزهایی به دلیل پیدایش مفاسد بر او حرام است و هم در مورد زن، مواردی هست که به دلیل اینکه مفسده می آفریند حرام است.[ii]لذا در صدر اسلام  مؤمن­ترین زنها، دانشمندترین آنان بودند. حضرت فاطمه زهرا (س) از بزرگترین دانشمندان و حضرت زینب کبری (س) همین­گونه بودند و امروزه در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان سمبل ارزش­های یک جامعه اسلامی عنایت خاصی در نظام، به تحصیل بانوان بر اساس آموزه های دینی می بینیم که تعداد و میزان دانشجویان دختر پذیرفته شده در کنکور در این سال­ها بیشتر از آمار پسران پذیرفته شده می باشد. تشویق مکتب اسلام  به تحصیل علم، شامل مردان و زنان است و هر دو موظفند از گهواره تا گور دانش بجویند.

 

2- بلی چنانچه از بیانات حضرت امام (ره) استفاده می شود اگر تحصیلات خانم­ها منافات با وظایف خانوادگی داشته باشد از مواردی است که مفسده انگیز است و وظایف خانوادگی مقدم بر تحصیل می­باشد چرا که وظایف خانوادگی از واجبات و تحصیل خانمها از مستحبات است. البته پر واضح است که اگر تحصیل مرد هم با وظایف خانوادگی منافات داشته باشد برای او هم وظایف خانوادگی مقدم بر تحصیل است. ولی اگر تحصیل مرد و زن بگونه­ای باشد که اولاً واجب باشد و ثانیاً مهمتر از وظایف خانوادگی باشد اینجا تحصیل مقدم است.

ناگفته روشن است که مراد از تحصیل، تحصیل علوم مفید به قصد آگاهی و خدمت به دیگران و برای رضای خدا باشد. وگرنه بسیارند دانشمندانی که دانش آنها آتش سوزنده ای است که جان خود و دیگران را می سوزاند.



[i]- صحیفه نور، ج 4، ص 60 59.

[ii]- صحیفه نور، ج 4، ص 34 33.