آرشیو پرسش و پاسخ ها: فضائل اخلاقی

ملاک اخلاق خوب درشأن یک جوان ایرانی


مهمترین‌ چیزی که یک  جوان‌ ایرانی‌  باید آن را در زندگیرعایت کند  چیست؟

شاید برای‌ یک‌ جوان‌ سفارشی‌ ضروری‌تر و جامع‌تر از رعایت‌ تقوا و پرهیزگاری‌ با معنای‌گسترده‌ و وسیع‌ آن‌ وجود نداشته‌ باشد. امری‌ که‌ اگر مورد توجه‌ جدی‌ قرار گیرد و به‌ ابعادمختلف‌ و آثار و برکات‌ آن‌ عنایت‌ کافی‌ شود، از انسان‌ موجودی‌ مفید و با برکت‌ برای‌ خود وبرای‌ دیگران‌ می‌سازد.

مهمترین‌ محور در تقوا، انجام‌ واجبات‌ و ترک‌ محرمات‌ است‌ و دربعضی‌ از روایات‌، ذکر و یاد خدا را به‌ انجام‌ واجبات‌ و ترک‌ محرمات‌ معنا کرده‌اند. اگر به‌ دامنه‌گسترده‌ این‌ دستور الهی‌ توجه‌ کنیم‌ درمی‌یابیم‌ که‌ رعایت‌ احترام‌ پدر و مادر و حقوق‌ مؤمنان‌ وضایع‌ نکردن‌ حق‌ دیگران‌ ورعایت‌ انصاف‌ در مورد زن‌ و فرزند و سایر افراد جامعه‌ ودوری‌ از هرنوع‌ آلودگی‌ و فساد و حتی‌ دوری‌ از نیت‌ گناه‌ زیر چتر این‌ دستور سازنده‌ قرار می‌گیرد و به‌ طورخلاصه‌ عمل‌ به‌ وظیفه‌ و خارج‌ نشدن‌ از حدود مقرر در شریعت‌ مقدس‌ بیانگر روح‌ تقوا درانسان‌ است‌.

در سایه‌ این‌ تقوا انسان‌ دارای‌بصیرت‌ و روشن‌بینی‌ می‌گردد و درک‌ می‌کند در حالات‌ و شرایط‌ مختلف‌ چه‌ وظیفه‌ای‌ بر عهده‌دارد و چه‌ باید بکند. چنان‌ چه‌ قرآن‌ کریم‌ در این‌ باره‌ می‌فرماید: «یا ایها الذین‌ امنوا ان‌ تتقوا الله‌ یجعل‌ لکم‌ فرقاناً» ای‌اهل‌ ایمان‌ اگر از خدا پرهیز کنید، به‌ شما فرقان‌ (قدرت‌ تشخیص‌ حق‌ از باطل‌) می‌دهد. و این‌ از بزرگترین‌ عنایاتی‌ است‌ که‌ خداوند نسبت‌ به‌ بنده‌اش‌ دارد و با این‌ بیان‌ صفاتی‌ مثل‌تواضع‌ و فروتنی‌ و داشتن‌ ظرفیت‌ و سعه‌ صدر و دستگیری‌ از درماندگان‌ و عفو و گذشت‌ وامانت‌داری‌ و صداقت‌ و دوری‌ از گناهان‌ و مواظبت‌ ازنفس‌ و روح‌ خود و پاک‌ نگهداشتن‌ آنها و صبور و شکیبا بودن‌ و سایر صفات‌ انسانی‌ والهی‌، همگی‌ از شاخ‌ و برگ‌های‌ تقوا به‌شمار می‌آیند. مطالعه‌ کتاب‌های‌ شهید آیت‌الله‌ دستغیب‌ شیرازی‌ و شهید مطهری‌ و استاد مصباح‌ یزدی‌ در این‌ راستا بسیار مفید است‌.