آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ایران اسلامی

دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)درباره شخصیت رضاخان

س:شخصیت رضا خان از نظر امام خمینی چگونه بود؟

ج: 
اطلاعات نظامى و تاريخى فقط براى شاه كفايت نمى كند و هر نظامى مطلعى را نمى توان به شاهى انتخاب كرد، رضاخان نظامى بود ولى به درد سلطنت نمى خورد.
 
ما از رضاخان چندان توقعى نداريم . او با وضع سربازى بزرگ شده بود و گوشت و خون او با اين فجايع تربيت شده بود. او نمى توانست بفهمد كه عفت و پاكدامنى و امانت و درستى براى يك سرباز اهميتش بيشتر است تا براى ديگر افراد توده و سرباز به ديندارى نيازمندتر است از ديگران ، لكن با قانون گذارها كه خود را دانشمند به حساب مى آوردند سخن داريم .
 
رضاخان اصلا سواد نداشت و سرباز بي سوادى بيش نبود.

رضاخان خودش سرچشمه تمام مفاسد بود.[1]
 
رضاخان هم يك نفر بود وقتى هم كه آمد به تهران يك نفر آدمى بود كه در يك فوجى ، در يك چيزى يك منصب كوتاهى داشت ، لكن دريافته بودند آنهايى كه مى خواستند با قلدرى اين مملكت را چپاول كنند كه اين اهل اين كار است ، از اين جهت او را فرستادند.
رضاخان هم يك آدمى بود كه بچه يك نفر آدم پايينى بود، لكن چون تربيت ، تربيت انسانى نبوده است و اسلامى نبوده است ، يك نفر آدم كه فاسد از كار درآيد يك كشور را سالهاى طولانى به فساد مى كشد.[2]

شما خيال نكنيد كه اول رضاخان يك ديكتاتورى بود يا هيتلر[3] يك ديكتاتور كسى بود، آن وقتى كه رضاخان در آن محلى كه متولد شد و چه بوده است ، ديكتاتور هم نبوده است ، هيتلر هم نبوده ديكتاتور، كم كم كه وارد جامعه شدند و قدرت پيدا كردند هر چه قدرت زيادتر شد آن ملكه اى كه در باطنش بود هى زيادتر شد و همين طور به تدريج قوت پيدا كرد تا يك وقت يك ديكتاتورى شد مثل هيتلر.[4]



[1] صحيفه نور جلد:8 صفحه :161 تاريخ سخنرانى :26/4/58

[2] صحيفه نور جلد:14 صفحه :28 تاريخ سخنرانى :10/11/59

[3] آدولف هيتلر (1889-1945 م ) در سال 1921 به رهبرى حزب كارگران ناسيونال سوسياليت آلمان  كه بعدا به حزب نازى معروف شد، رسيد و در سال 1933 صداعظم آلمان شد و عوامل بزرگترين و خونين ترين جنگ در جهان گرديد.

[4] صحيفه نور جلد:14 صفحه :72 تاريخ سخنرانى :24/11/59

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید