آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

گرفتن فدک از حضرت فاطمه(س)

س:چرا فدک را از حضرت فاطمه(س) گرفتند؟

ج: پس از وفات رسول الله (ص) فدك را از فاطمه (س) گرفتند و كار گزارانش را از مزرعه بيرون كردند و اين كار به وسوسه عمر صورت گرفت بدان ترس كه نكند شيعيانش خليفه را رها كنند و به طمع دنيا گرد او آيند و بر اين اساس بود كه ابوبكر مباشر فاطمه (س) را از فدك اخراج كرد.
فاطمه (س) به طرح دعوا پرداخت كه فدك از آن من است. ابوبكر شاهد خواست، او على(ع)، حسينين(ع)، اسماء ام سلمه و ام ايمن راكه مورد تصديق رسول الله (ص) بودند شاهد آورد و ابوبكر ناگزير بود آن را بپذيرد. عمر شهادت آنها را رد كرد و گفت: على(ع) همسر اوست، حسنين(ع) هم پسران او و به نفع خود گواهى دادند!! و اسماء هم به سود بنى هاشم رأى مى ‏دهد!  ام سلمه هم فاطمه (س) را دوست می ‏دارد و طرفدار اوست. ام ايمن هم زبانش مى‏ گيرد و نمی ‏تواند درست حرف بزند!!
ابوبكر در برابر سخنان فاطمه (س) مجاب شده بود ولى اينكه فدك را تحويل ندارد بدان خاطر بود كه اولاً عقل منفصل او يعنى عمر نمى‏ گذاشت، ثانياً ابوبكر ترس از اين داشت كه فاطمه (س) فردا حقوق ديگرى را طلب كند، از جمله حق خلافت على(ع) را، ثالثاً تسليم فاطمه (س) شدن نوعى اعتراف به اشتباه بود كه ابوبكر آن را براى خود نمى ‏پسنديد. در كل او مالكيت فاطمه (س) را در فدك تكذيب نكرد ولى آن را تحويل فاطمه (س) هم نداد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید