آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

ماجرای فدک

س:چراپیامبر (ص)فدک رابه حضرت فاطمه(س) بخشید؟

ج: از ممر عايدى خوب فاطمه (س) وعلى (ع) فدك بود، مسأله ‏اى كه بحثهاى موافق و مخالف بسيارى را برانگيخته و عده‏ اى را جاهلانه به تكذيب يا تصديق واداشته است - بى مورد نيست كه در اين باره توضيحى داده شود. فدك مزرعه ‏اى بود كه در سال 7 هجرى بدون جنگ و خونريزى توسط يهوديان در اختيار پيامبر اسلام(ص) قرار گرفت. برخى قائلند كه اين ملك توسط يك يهودى كه مسلمان شده بود به پيامبر(ص) هديه گرديد.  تازه اگر هم خلاف آن باشد چون بدون جنگ و خونريزى به دست آمد به صريح آيه قرآن از آن پيامبر(ص) و ازاملاك خالصه اوست. هنگامى كه آيه شريفه و آت ذالقربى حقه نازل شد پيامبر(ص) فاطمه (س) را صدا كرد كه بيا حق تورا به تو بدهم وفدك را به فاطمه (س) بخشيد. برخى هم نوشته‏ اند كه رسول خدا (ص) به شكرانه خدمات خديجه آن را به فاطمه (س) بازمانده او بخشيد. 
البته در برخى از روايات شيعى آمده است كه پيامبر(ص)، فاطمه (س) را خواست و فرمود خداى تعالى به من فرمان داده فدك را كه ملك شخصى من است به تو دهم و فاطمه (س) عرض كرد از شما و از خداى تعالى آن را پذيرفتم  و البته اسناد ديگرى هم در اين رابطه وجود دارد. 
پيامبر(ص) مالكيت آن را با خط على (ع) نوشت، رسول خدا (ص)، على (ع)، ام ايمن، و خادم رسول خدا (ص) بر آن شهادت دادند.  پيامبر(ص) فرمود از آن تو و اعقاب توست و پاداشى براى مادرت خديجه به حساب مى ‏آيد.  و براى محكم كارى اين اصل مردم را جمع كرد و حكم قرآن و واگذارى فدك را به اطلاع آنها رساند.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید