آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

روحیه ایثار حضرت فاطمه (س)

س:روحیه ایثارچگونه درزندگی حضرت فاطمه(س)هویدا می شود؟

ج:فاطمه (س) اهل جود است، اهل سخاوت است، اهل مواسات است و از آن مهم تر اهل ايثار است. فرزندان فاطمه (س) براثر نذرى كه شامل سه روز روزه بود از بيمارى رهایى يافتند. ايفاى به نذر لازم بود و فاطمه (س) و فرزندان او و همسر او روزه گرفتند و شنيديد كه سه روز افطار خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند و اين در راه حب خدا بود.
اين ايثار مال است و شايد كسانى باشند كه به چنين اقدامى تن دردهند و گرچه عده ‏شان بسيار اندك است. آنچه كه درامروز جهان مطرح است در گذشته هم مطرح بوده احسان بوده نه ايثار، بخشش بوده است و عطا. هم خود مي خورده‏ اند و هم به ديگران مى‏ دادند اما درايثار خود نخوردن و به ديگران خوراندن است و فاطمه (س) اين چنين كرد .
او به ايثارى فراتر از حد مال اقدام كرد كه آن ايثار جان و ايثار سلامت خود بود، اگر مسأله اسلام نبود فاطمه (س) را با كتك خوردن چه كار؟ و اگر دفاع از مقام ولايت و خلافت حقه اسلام نبود او را در بستر افتادن و درد كشيدن چكار؟ او براى اسلام جان خود را از دست داد فرزند دلبندش را از دست داد.
با دور نمایى كه فاطمه (س) ازآينده دارد مى ‏توان گفت حتى فاطمه (س) فرزندانش را براى ايثار در راه اسلام پرورش مى‏ داد. مگر نه اين است كه او از شهادت حسين خبردارد؟ از مسموميت حسن و ازاسارت زينبين مطلع است؟ پس او آنها را نيكو مى ‏پروراند تاايثارگرانى خوب براى اسلام باشند و اين ايثار از همه ايثارهاى ديگر مهم تر است .

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید