آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

اهمیت خانه داری از دیدگاه حضرت فاطمه(س)

س:اهمیت خانه داری از دیدگاه حضرت فاطمه(س)چگونه است؟

ج: فاطمه (س) ازكسانى نبود كه خانه ‏دارى را كارى كوچك شمرد و يا خانه را به شوق اداره و منصبى ترك گويد و يا آن را محل و مركزى براى بلند پروازى خود قرار دهد. او به اين نكته آگاه بود كه كانون خانوادگى و اداره آن كمتر از اداره يك كشور نيست و حتى پايه كشور دارى به حساب مى ‏آيد. و هم مى ‏دانست و اززبان پيامبر(ص) شنيده بود كه خدمت درخانه و خانه ‏دارى داراى اجرو حسنه است، حسنه اى كه هيچ كارى از زن با آن برابرى نمى‏ كند.
روزى رسول خدا (ص) از اصحاب خود پرسيد زن در چه حالى به خدا نزديكتر است؟ و اصحاب پاسخ درست آن را ندانستند: فاطمه (س) اين سخن را شنيد و پيام فرستاد زن در حالى به خدا نزديكتر است كه ملازم خانه باشد و از آن بيرون نشود. 
او مى‏ دانست كه خانه سنگر است، پايگاه اجتماعى اعضاء است، همانند يك نهاد اجتماعى گرانقدر است و كارى براى زن از نظر ارزشمندى معادل خانه ‏دارى نيست. بدين سان همّ خود را به خانه‏ دارى نهاد و اداره و مديريت آن و نيز تربيت فرزند را در آن به وجهى نيكو پذيرا شد. او در اين راه احساس خجلت و ننگى نداشت و از زير بار وظايف آن شانه خالى نمى ‏كرد .
مركزيت خانه‏ اش در مسير تربيت فرزند، مشاوره و همدمى با على (ع) مهرورزى به اهل خانه بود، و حاصل چنين اقدامى، فاطمه (س) راستين را بيش از پيش محبوب كرد و او راضى به اين تقسيم كار پيامبر (ص) بود كه كار درون خانه از آن او وكار بيرون خانه از آن على (ع) باشد و خداى را بر اين امرسپاسگزاروشاكربود .

(4 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (1)
حمیده
۰۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت۱۱:۳۱
سلام من به عنوان یک خانم که تحصیلات عالی هم دارم با افتخار می گویم که خانه داری را انتخاب کردم تا بتوانم محیطی آرام برای فرزندان وهمسرم فراهم کنم
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید