آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

توصیف خانه حضرت زهرا(س)

س:خانه فاطمه(س)چگونه خانه ای بود؟

ج: ازخانه فاطمه (س) حرف بزنيم، جائى كه او و على (ع) در آن زندگى سر كرده‏ اند و گلهاى بوستان خود را در آن پرورش داده ‏اند. تا مدتهاى زياد آنها در اتاق اجاره‏ اى زندگى را سر كردند كه دور ازخانه پيامبر (ص) بود. بعدها رسول خدا (ص) با يكى از صحابه سخن گفت و خانه اجاره‏ اى آنها را به محلى نزديكتر به خود آورد، و سالها گذشت تا آنها خود صاحب خانه ‏اى و حجره‏ اى كوچك شدند.
اين خانه كه دركنار خانه پيامبر (ص) بود، و بيش از يكى دو متر با آن فاصله نداشت، خانه ‏اى بود كوچك و محقر، گلين، فرش آن شامل حصيرى بود كه تنها نيمى از اتاق را مى‏ پوشاند و نيم ديگر با شن نرم مفروش بود. درب آن يك لنگه ‏اى و معرّف فقر اهل خانه.
در اين خانه فاطمه (س) با على (ع) همراز و بهتر بگوئيم هم بند و هم سلول بود. از ديدى محلى براى زندگى و مسكن است، از سوئى ديگر كارگاهى است براى كارهاى دستى فاطمه (س) كه براى كمك معاش و يا در بسيارى از موارد براى خدمت به فقرا و مساكين انجام مى‏ گرفت و ازجهتى مركز آمد و شد ياران على (ع)، دوستان فاطمه (س) ،زنان مسأله دار و هدايت خواه بود .
فاطمه (س) اين خانه را مدرسه و دانشگاهى ساخته بود، نه تنهابراى فرزندان خود، بلكه براى زنان مسلمان كه سؤالات مذهبى خود را از او مى ‏پرسيدند. آن را كانون مقدسى ساخته بود كه اعضاى خانه، آن را سنگرى دانسته و پناه و سكون خود را در آنجا مى ‏جستند. اين كانون مطمئن‏ ترين محل آرامش و پناه على (ع) بود .

(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید