آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

دیدگاه حضرت فاطمه(س)درباره تربیت فرزند

س:دیدگاه حضرت فاطمه(س)درباره تربیت چیست؟

ج: فاطمه (س) امر تربيت را امرى تحول انگيز، سازنده، نجات ده بشر از خطرات و عوارض مى ‏شناسد. او مى ‏داند كه رمز پيشرفت و انحطاط فرد و جامعه در سايه تربيت قابل خلاصه شدن است. جامعه‏ اى پيشرفته است كه تربيت آن پيشرفته باشد و قومى منحط به حساب مى‏ آيند كه تربيت آنها منحط باشد . او معتقد است كه اين مادران‏اند كه زمينه را براى بهشتى شدن فرزندان فراهم مى‏ سازند (الجنة تحت اقدام الامهات  و طبعاً رمز جهنمى شدن، انحراف و انحطاط فرد و جامعه هم در سايه تربيت و مخصوصاً تربيت مادران است اين حقيقتى است كه ما پايه‏ هاى رشد و انحراف را در سايه تربيت‏هاى صواب و يا انحراف‏ آميز بدانيم و تاريخ نمونه‏ هاى مستندى را از آن به ما عرضه داشته است .
فاطمه (س) اين ديدگاه را درباره تربيت دارد كه غفلت از آن موجب صدمه‏ اى عظيم براى فرد و جامعه است و صدماتى غير قابل جبران را در پى دارد. به ويژه در دوران خردسالى كه كودك همانند شاخه‏ ترى قابل انعطاف است بدين نظر او خود را وقف زندگى فرزندان و سازندگى و تربيت آنها مى‏ كند. هم چنين او سخن پدر را به ياد دارد كه فرموده بود: فرزندان خود را بزرگ بشماريد و آنها را نيكو تربيت كنيد (اكرموا اولادكم و احسنوا آدابهم)  و مى ‏داند نوع ادب و تربيت آنها مسؤوليت آور است. ادبوا اولادكم فانكم مسؤولون.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید