آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

علت ذكر صلوات براي سلامتي امام زمان (عج(

علت ذكر صلوات براي سلامتي امام زمان (عج ) چيست مگر ايشان مانند انسان هاي معمولي هستند؟

صلوات بر پيامبر (ص) در آيه 56 سوره احزاب مطرح شده است:» ان الله و ملائكته يصلون على النبى، يا ايها الذين امنوا صلوا عليه و سلموا تسليما «.

مفهوم آيه فوق آن است كه مقام پيامبر (ص) آن قدر والاست كه آفريدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى كه تدبير اين جهان به فرمان حق بر عهده ى آنان گذارده شده است، بر او درود مى فرستند. حال كه چنين است، شما نيز با اين پيام جهان هستى هماهنگ شويد.

2. صلوات وقتى به خداوند نسبت داده شود، به معنى فرستادن رحمت و هرگاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد، به معنى طلب رحمت مى باشد.

3. درباره كيفيت صلوات بر پيامبر (ص) در روايات بى شمارى كه از منابع اهل سنت و اهل بيت (ع) رسيده، صريحا آمده است كه آل محمد (ص) را به هنگام صلوات بر محمد بيفزاييد. از جمله: از كعب بن عجره نقل شده است كه مردى خدمت پيامبر (ص) عرض كرد:» اما السلام عليك فقد علمنا فكيف الصلاه عليك قال (ص) قل اللهم صل على محمد (ص) و على آل محمد (ص) كما صليت على ابراهيم انك حميد مجيد. اللهم بارك على محمد و على آل محمد (ص) كما باركت على ابراهيم انك حميد مجيد «. امام زمان (عج) هم از آل محمد (ص) است.

4. اهميت صلوات بر پيامبر (ص) و آل او، تا بدان جاست كه اگر كسى در تشهد نماز چنين نكند، نمازش باطل خواهد بود.

5. وجود مقدس امام زمان (عج)، حجت زنده الهى در عالم است. اساسا حجج الهى محور و مدار هستى مى باشند؛ كه اگر آن ها نبودند خداوند، عالم را به وجود نمى آورد. دعا براى حفظ اين وجود مقدس، از شر شياطين و پيروزى بر آن ها، حتى مقدم بر هر دعائى براى خود وديگران، از وظايف عاشقان و محبان اوست و صلوات هم كه طلب رحمت است، نوعى دعا است. آثار دعا در حق آن حضرت (عج) خود نوعى اظهار بندگى و رضا به وعده الهى است. از سوى ديگر وسيله اى است تا به جهت آن وجود مقدس، خداوند درهاى اجابت را باز كند و رحمت و عنايت خود را شامل حال انسان گرداند چرا كه دعا كننده، در دعا براى خود، به ريسمان او (امام زمان (عج «چنگ زده است.

براى مطالعه بيشتر ر. ك:

1. نجم الثاقب، حسين طبرى نورى

2. فلاح السائل، على بن طاووس، فصل هشتم

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید