آرشیو پرسش و پاسخ ها: ائمه علیهم‌السلام

دليل دعا كردن براي سلامتي امام عصر(عج)

دليل دعا كردن براي سلامتي امام عصر چيست؟ در حالي كه خداي منان اراده دارد ايشان زنده و سلامت بمانند آيا اصلا امكان دارد آن وجود مبارك دچار كسالت شوند؟

         آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست            هر كجا هست خدايا به سلامت دارش‏

(ديوان حافظ، ص 223 (

دعا از هر حيث مخصوصا براى سلامتى امام زمان (عج) آثار و بركات فراوانى دارد از جمله:

1- نشانگر علاقه و محبت مسلمانان به ايشان است. اگر چه دوستى تمام ائمه معصومين بخشى از ايمان و شرط قبولى اعمال است، در عين حال دعا كردن در حق امام زمان (عج) موجب ازدياد محبت آن حضرت در دل و در نتيجه موجب تقويت ايمان مى گردد.

2- اظهار تجديد عهد و پيمان با آن حضرت است و محتواى پيمان با آن حضرت را دين دارى و شريعت محورى و تصميم قلبى بر اطاعت امر امام (ع) و يارى رساندن او با نثار جان و مال تشكيل مى دهد.

تجديد بيعت با آن حضرت (ع) كارى است كه بعد از هر نماز از فرايض پنجگانه، يا در هر روز يا در هر جمعه انجام مى شود مستحب است. هر روز بعد از نماز صبح دعاهايى كه مربوط به وجود مبارك امام عصر (عج) است خوانده شود.

دعاى شريف «اللهم بلغ مولاى صاحب الزمان صلوات الله عليه عن جميع المؤمنين» و نيز «دعاى عهد»(1) شاهدى براى اين سخن است.

3- سبب زنده نگه داشتن ياد امام غايب در دل منتظران مى گردد. ياد امام زمان (عج) توجه به ارزش هاى

دين و اصول اخلاقى را در دلها جوانه مى زند و برعكس غفلت از ياد و خاطره امام يكى از دلايل عمده پژمردگى و سستى ارزش هاى الهى وانسانى در جوامع مسلمان است.

         دلت گر كه يك لحظه غافل نشيند            خدنگ بلا بر دل دل نشيند

4- كسى كه سلامتى امام زمانش برايش مهم است، مسلما آزردن آن حضرت برايش سخت است در نتيجه دعا براى سلامتى آن حضرت، انسان را بر انجام كارهايى وامى دارد كه موجب خشنودى آن حضرت و در نتيجه سبب رسيدن به مقام رضوان الهى مى گردد.

5- دعا بسيار مؤثر است و موجب فرج آن حضرت و نيز فرج و گشايش در زندگى مؤمنان مى شود.

6- موجب قرب الهى است. امام مهدى (عج) در خصوص زيارت آل يس مى فرمايند: «هرگاه خواستيد به وسيله ما به خداوند و به ما توجه كنيد اين زيارت را كه از جانب خداوند انشاء شده است بخوانيد»(2)

اين زيارت كه از جهات مختلف، محتوايى عميق دارد بسيار مورد تأكيد و سفارش قرار گرفته است. از جمله سلام هايى كه در اين زيارت ادا مى شود، از ابتدا تا انتها، دعاى براى سلامتى و تندرستى و بهروزى امام زمان (عج) است. «السلام عليك يا خليفه الله و ناصر حقه السلام عليك حين تصبح و تمسى، السلام عليك فى اليل اذا يغشى و النهار اذا تجلى السلام عليك بجوامع السلام سلام بر تو اى جانشين خدا و يارى كننده حق درود و سلام بر تو هنگامى كه بامداد و شام كنى، درود و تهيت الهى بر تو در شب كه همه جا را فراگيرد و در روز، در وقتى كه نور دهد (يعنى سلام بر تو در هر صبح و شام)، درود بر تو درودى همه جانبه».

در دعاى بعد از اين زيارت نيز معانى بلندى نهفته است. از جمله عرض مى كنيم: خدايا او (امام زمان (عج «را از شر هر متجاوز و سركشى و از شر همه خلق خود پناه ده و او را از حوادث يوميه، از پيش رو، و از پشت سر و از طرف چپ، حفظ و نگهدارى كن و از اين كه آسيب و گزندى به او برسد جلوگيرى كن و در خصوص او، رسولت و خاندان رسولت را حفظ نما و به دست مباركش عدل و داد را پديدار نما «اللهم اعذه من شر كل باغ و طاغ و من شر جميع خلقك و احفظه من بين يديه و من خلقه و عن يمينه و عن شماله و احرسه و امنعه من ان يوصل اليه بسوء واحفظ فيه رسولك و آل رسولك واظهر به العدل

در پايان سخن لازم است يادآور شويم كه دعا كردن براى سلامتى و فرج آن حضرت، اطاعت از امر خداوند و نيز اهل بيت پيامبر اكرم (ص) است.

«و هر كه خدا و رسولش را اطاعت كند و خداترس و پرهيزكار باشد چنين كسى به فوز و سعادت خواهد رسيد»(3)

آخرين نكته اين است كه هر چند طبق وعده الهى حضرت زنده و باقى هستند تا زمانى كه پرچم توحيد و عدل را در همه جهان

به اهتزاز درآورند ولى بالاخره بشر هستند ودر معرض آفات جسمانى و بلاهاى طبيعى. مثلا حضرت ممكن است مريض شوند و دچار كسالت گردند و از اين نظر دعاى ما براى سلامتى حضرت و حفظ ايشان از اين آفات و حوادث بدون شك در سلامتى وجود آن عزيز عالم وجود و آخرين در صدف امامت و ولايت مؤثر و مفيد است.

پى‏نوشت‏

 (1)) مفاتيح الجنان، ص 891 و 892)

 (2)) مفاتيح الجنان، ص 863).

 (3)) نور، آيه 52).

 

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید