آرشیو پرسش و پاسخ ها: شخصیت های تاریخی

تناقض درروایات مطرح شده درباره دیدار جابربن عبدلله با امام باقر(ع)

س:تناقض در روایات مطرح شده درباره دیدار جابرباامام باقر(ع)راچگونه می توان حل کرد؟

ج: جريان ديدار جابربا امام باقر(ع) وابلاغ سلام پيامبر(ص) به آن حضرت ضمن روايات مختلف و با مضمون هاى مشابه، در كتابهاى: رجال كشى، كشف الغمه، امالى صدوق، امالى شيخ طوسى، اختصاص مفيد، و امثال اينها نقل شده است اين روايات ازدونظر متناقض به نظر مى‏ رسند:

نخست اينكه طبق مفاد بعضى ازآنها، جابر،امام باقر(ع) رادر يكى از كوچه‏ هاى مدينه ديده است، و طبق بعضى ديگر درخانه امام چهارم، ومطابق دسته سوم، امام باقر پيش جابر رفته ودرآنجا، جابر، حضرت را شناخته است.

دوم اينكه دربعضى ازاين روايات، تصريح شده است كه جابردرآن هنگام نابينا شده بود (مثل حديث اولى كه نقل شد) ولى در برخى ديگر آمده است كه جابر با دقت، قيافه امام پنجم رانگاه و وارسى كرد . بديهى است كه اين موضوع با نابينائى جابر، سازگار نيست.

اكنون اين سؤال پيش مى ‏آيد كه اين احاديث چگونه با هم قابل جمعند؟

پاسخ:

در پاسخ تناقض نخست، می توان گفت كه ازاين نظر منافاتى ميان اين احاديث نيست زيرا قرائن نشان مى ‏دهد كه جابر روى اخلاص وارادت خاصى كه به خاندان پيامبر(ص) داشت، پيشگوئى و سلام پيامبر را تكرار مى‏ كرد و مى‏ خواست از اين طريق عظمت امام باقر(ع) بهتر روشن گردد. بنابراين چه اشكال دارد كه اين جريان چند بار ودرمحل‏ها و مناسبت هاى مختلف تكرار شده باشد؟.

اما پاسخ تناقض دوم اين است كه شايد آن دسته از روايات كه حاكى از ديدن ونگاه کردن جابر است قبل از نابینایی او بوده

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید