آرشیو پرسش و پاسخ ها: شخصیت های تاریخی

جابر بن عبدلله تا زمان امام باقر(ع)در قید حیات بود

س:جابربن عبدلله تازمان کدام یک از ائمه هدی در قید حیات بود؟

ج: روايات متعددى از جابر نقل شده است حاكى از اينكه دختر گرامى پيامبر فاطمه زهرا (سلام الله عليها) لوحى را به او نشان داده است كه اسامى دوازده نفر پيشوايان اسلام از اميرمؤمنان(ع) تا حجت بن الحسن العسكرى (عج) در آن نوشته شده بود ولى بعضى از اين روايات از نظر تاريخى درست نيست زيرا شامل ديدار جابر با امام صادق(ع) است در صورتيكه به اتفاق دانشمندان ، جابر حضرت صادق (ع) را نديده ودرزمان امام باقر(ع) از دنيا رفته است. روايت زير نمونه اين گونه روايات است:

«امام باقر(ع) هنگام وفات، فرزند خود امام صادق(ع) را احضار نمود و امامت را به او تفويض كرد.

برادرش «زيدبن على» كه حاضر بود و تمايل به امامت داشت: عرض كرد: اگر آنگونه كه حسن بن على (ع) با برادرش حسين (ع) رفتار كرد (او را امام بعد از خود معرفى نمود) رفتار مى‏ كردى (امامت را به من واگذار مى‏ نمودى) كار بدى نبود.

امام باقر(ع) توضيح داد كه اين كار، به ميل و اختياراو نيست وامامت، يك امانت الهى است كه از پيشوايان قبلى به او رسيده است واوبايد مطابق فرمان خدا و وصيت آن رفتار كند.

آنگاه براى تأييد گفتار خود، «جابر بن عبدالله» را احضار فرمود و جريان لوح را در چضور جمع از او پرسيد و او روايت لوح را مشروحاً نقل كرد...(37)

چنانكه ملاحظه مى ‏شود اين روايت نشان مى ‏دهد كه امام صادق(ع) و جابر بن عبدالله هردوهنگام وفات امام باقر(ع) حضور داشته ‏اند در صورتى كه جابر پيش از وفات امام باقر(ع) از دنيا رفته بود و اصولا امام صادق را درك نكرد
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید