آرشیو پرسش و پاسخ ها: نماز

نماز جمعه به جاى نماز ظهر محسوب مى‏شود يا خير؟

نماز جمعه واجب است يا مستحب و به جاى نماز ظهر محسوب مى‏شود يا خير؟

همه مراجع (به جز آيات عظام تبريزى، صافى و مكارم): در زمان غيبت ولى عصر (عج)، نماز جمعه واجب تخييرى است و بهتر است انسان در اين نماز شركت كند. براى كسى كه آن را به جا مى‏آورد، كفايت از نماز ظهر مى‏كند (ولى احتياط آن است كه هر دو را بخواند).(1)

 آيت‏ الله صافى: شركت در اقامه نماز جمعه، بسيار خوب است ولى كسى كه نماز جمعه را به جا مى‏آورد، بنابر احتياط واجب بايد نماز ظهر را بخواند و به نماز جمعه اكتفا نكند.(2)

 آيت‏ الله تبريزى: اگر نماز جمعه با شرايطش اقامه شود، شركت در آن احتياط واجب است و براى كسى كه آن را به جا آورد، كفايت از نماز ظهر مى‏كند.(3)

 آيت‏ الله مكارم: در زمان غيبت ولى عصر (عج)، نماز جمعه واجب تخييرى است و براى كسى كه آن را به جا مى‏آورد، كفايت از نماز ظهر مى‏كند ولى به هنگام تشكيل حكومت اسلامى، احتياط در خواندن نماز جمعه است.(4)

پى‏ نوشت‏

 (1) امام، آيت ‏الله فاضل، توضيح‏ المسائل مراجع، بخش احكام نماز جمعه آيت‏ الله خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 606 و 611 آيت‏ الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 215 و 216 آيت‏ الله بهجت، توضيح‏ المسائل، نماز جمعه، م 2 آيت ‏الله سيستانى، توضيح‏ المسائل مراجع، بخش دوم احكام نماز جمعه و آيت‏ الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، الفصل الثالث عشر فى صلاة الجمعه، الثالث.

 (2) آيت‏ الله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 353.

 (3) آيت‏ الله تبريزى، استفتاءات، س 627 و 036.

 (4) آيت‏ الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 356 و 753.

 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید