آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

قریشیان و خریدن اسرای جنگ بدر

س: قریشیان برای خریدن اسیران خود در جنگ بدر چه کردند؟

ج: نخستين كسى كه در خريد وى اقدام شد ابووداعه  بود كه پسرش ‍ مطلب  شبانه از مكه بيرون آمد و به مدينه آمد و به مدينه رفت و پدرش را به چهار هزار درهم بازخريد و با خود به مكه برد
سهيل بن عمرو از اسيرانى بود كه مكرز بن حفص  مقدار فديه او را با مسلمانان قرار گذاشت و سپس خود به جاى وى تن به اسيرى داد تا سهيل بن عمرو برود و بهاى خود را بفرستد.
عمرو بن ابى سفيان  از اسيرانى بود كه پدرش ابوسفيان حاضر نشد براى آزادى او فديه دهد. در اين ميان سعد بن نعمان  براى عمره رهسپار مكه شد، ابوسفيان وى را گرفت و به جاى پسر خود عمرو زندانى كرد. رسول خدا به تقاضاى اصحاب عمرو بن ابى سفيان  را آزاد فرمود و ابوسفيان  هم سعد را رها كرد.
به همين ترتيب ، بيشتر اسيران بدر و به گفته يعقوبى 68 نفرشان سربها دادند و آزاد شدند سربهاى اسيران بدر به تناسب وضع مالى آنها از هزار درهم تا چهار هزار درهم بود اماكسانى بودند كه نمى توانستند حتى حداقل سربها را كه هزار درهم بود بپردازند و در عين حال چون با سواد بودند رسول خدا فرمود تا هر كدام از ايشان ده پسر از پسران انصار را از خواندان و نوشتن نيك بياموزد و سپس آزاد گردد. زيد بن ثابت  از همين راه باسواد شده بود.[1]



[1] الطبقات الكبرى ، ج 2/22؛ امتاع الاسماع ، ص 101.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید