آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

نبرد معاذ بن عمرو و ابوجهل در جنگ بدر

س: نبرد معاذ بن عمرو و ابوجهل در جنگ بدر به چه نحو بود ؟

ج: معاذ بن عمرو مى گويد: در حالى كه پيرامون ابوجهل  را سخت گرفته بودند، شنيدم كه مى گفتند: كسى نمى تواند امروز بر ابوالحكم  دست يابد، پس همّت خود را بر آن داشتم كه بر وى حمله كنم ، بر او تاختم و ضربتى بر وى نواختم كه پايش از نصف ساق از زير شمشير من پريد، در همين حال پسرش عكرمه  شمشيرى بر بازوى من نواخت و دست مرا پراند، چنان كه با پوستى به پهلوى من آويخته شد، امّا همچنان تا آخر روز جنگ مى كردم و آن را پشت سر خود مى كشيدم و آخر كار كه مرا آزار مى داد پاى روى آن نهاده و خود را كشيدم تا پاره شد و افتاد.
ابوجهل  همچنان افتاده بود كه معوّذ بن عفرا رسيد و با ضربتى كار او را ساخت و سپس خود جنگيد تا به شهادت رسيد، آنگاه كه كار جنگ پايان گرفت رسول خدا فرمود تا ابوجهل  رادر ميان كشته ها جستجو كنند.
عبداللّه بن مسعود مى گويد: من در جستجوى ابوجهل بر آمدم ، او را يافتم و شناختم و پا روى گردن وى نهادم و به او گفتم : اى دشمن خدا! آيا خدا تو را خوار ساخت ؟ گفت چه شده است كه خوار باشم ؟ از اين مردى كه مى كشيد بزرگتر كيست ؟ و به روايتى ابوجهل  گفت : اى مردك گوسفندچران ! مقامى بس بلند و ارجمند را اشغال كردى .
عبداللّه  مى گويد: سر او را بريدم و نزد رسول خدا آوردم و آن حضرت خدا را ستايش كرد.
ابن اسحاق مى نويسد: عكاشه  كه شمشيرش در روز بدر در هم شكست نزد رسول خدا آمد و رسول خدا چوب خشكى به او داد و گفت : با همين جنگ كن ، پس آن را گرفت و تكانى داد و به صورت شمشيرى بلند و محكم درآمد و تا پايان جنگ كه مسلمانان فاتح گشتند با همان شمشير مى جنگيد و آن را عون  مى گفتند. وى در جنگى با مرتدّان به دست طلحة بن خويلد اءسدى  به شهادت رسيد.[1]



[1] اسدالغابه ، ج 4/3؛ سيره ابن هشام ، ج 2/290.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید