آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

سریه های رسول خدا در سال دوم هجرت

س: سریه های رسول خدا در سال دوم هجرت چه بودند؟

ج: سريه عبيدة بن حارث بن مطلب   
تاريخ سريه : شوال سال اول .
عده سپاهيان : 60 يا 80 نفر فقط از مهاجران .
مقصد: دسته اى از قريش كه ممكن بود به اطراف مدينه تجاوز كنند.
نتيجه : عبيده  در محل آبگاهى با گروه انبوهى از قريش كه عكرمة بن ابى جهل  فرماندهشان بود، روبرو شد، اما جنگى پيش نيامد، فقط سعد بن ابى وقاص  تيرى انداخت و نخستين تيرى بود كه در تاريخ اسلام از كمان رها شد.
سريه حمزة بن عبدالمطلب   
تاريخ سريه : رمضان سال اول .
عده سپاهيان : 30 نفر از مهاجران .
نتيجه : حمزه  تا ساحل دريا در ناحيه عيص  پيش رفت و آن جا با 300 سوار از مشركان مكه كه ابوجهل بن هشام  فرماندهشان بود، روبرو شد، اما مجدى بن عمرو جهنى  كه با هر دو دسته قرار صلح و متاركه داشت ، در ميان افتاد و بى آن كه جنگى روى دهد، هر دو سپاه بازگشتند.

سريه سعد بن ابى وقاص   
تاريخ سريه : ذوالقعده سال اول .
عده سپاهيان : 8 نفر فقط از مهاجران .
مقصد: احتياط و جلوگيرى از حمله دشمن .
نتيجه : سعد بن ابى وقاص  تا سرزمين خرار پيش تاخت و بى آن كه به دشمنى برخورد كند، بازگشت .

سريه عبدالله بن جحش   
تاريخ سريه : رجب سال دوم هجرت .
عده سپاهيان : 8 نفر (يا 11 نفر) از مهاجران .
مقصد: رسول خدا صلى الله عليه و آله عمه زاده خود عبدالله بن جحش  را با 8 نفر از مهاجران ماءمور كرد تا در نخله  ميان مكه و طائف فرود آيد و در كمين قريش باشد و اخبارشان را جستجو كند. عبدالله به همراهان خود گفت : هر كدام از شما كه با ميل و رغبت در آرزوى شهادت است با من رهسپار شود و هر كس كه نمى خواهد بازگردد. از همراهان هيچ يك بجز سعد بن ابى وقاص  و عتبة بن غزوان  تخلف نورزيد. عبدالله با همراهان در نخله فرود آمد و همان جا ماند تا كاروانى از قريش كه كالاى تجارت داشت در رسيد. آن روز آخر رجب بود واقد بن عبدالله تميمى  به طرف عمرو بن حضرمى  تيراندازى كرد و او را كشت و در نفر اسير نيز از ايشان گرفتند. عبدالله بن جحش  كالاى تجارتى را با دو اسير به مدينه آورد و خمس آن را به رسول خدا داد و بقيه را بر اصحاب خود تقسيم كرد. رسول خدا گفت : من شما را به جنگ كردن در ماه حرام فرمان نداده بودم  و به همين جهت از مال غنيمت و اسيران چيزى تصرف نكرد و اسيران را آزاد فرمود. يكى از آنان حكم بن كيسان  بود كه اسلام آورد و در سريه بئرمعونه  به شهادت رسيد و ديگرى عثمان بن عبدالله بن مغيره  بود كه به مكه بازگشت و كافر از دنيا رفت
غنيمت اين سريه نخستين غنيمتى بود كه به دست مسلمانان رسيد و عمروبن حضرمى  نخستين كافرى بود كه به دست مسلمانان كشته شد و عثمان  و حكم  نخستين اسيرانى بودند كه به دست مسلمانان اسير شدند.

سريه عمير بن عدى   
عصماء دختر مروان  زنى بود شاعر و زبان آور كه در هجو اسلام و مسلمانان شعر مى گفت و دشمنان اسلام را تحريك مى كرد. رسول خدا روزى گفت : كسى نيست داد مرا از دختر مروان بگير؟ عمير كه مردى نابينا بود شبانه بر آن زن تاخت و او را كشت و بامداد نزد رسول خدا آمد و گفت : من عصماء را كشتم . رسول خدا گفت : خدا و رسولش را يارى كردى . رسول خدا عمير را پس از اين واقعه عمير بصير[1].
سريه سالم بن عمير  
اءبوعفك  كه مردى يهودى و 120 ساله بود، پس از آن كه رسول خدا حارث بن سويد را كشت ، نفاقش آشكار شد و در اشعار خود شيوه ناسزاگويى به مسلمانان و تحريك دشمنان اسلام را در پيش گرفت . رسول خدا روزى گفت : كيست كار اين پليد را بسازد؟ سالم بن عمير نذر كرد يا ابوعفك را بكشد و يا خود نيز در اين راه كشته شود، در يك شب تابستانى كه ابوعفك بيرون خوابيده بود، سالم بر وى درآمد و او را كشت . اين سريه در ماه شوال سال دوم (بيست ماه پس از هجرت ) واقع شد.[2]



[1] اين سريه پنج روز مانده از رمضان (19 ماه پس از هجرت ) اتفاق افتاد. الطبقات الكبرى ، ج 2/27

[2] سيرة النبى ، ج 4/312؛ الطبقات الكبرى ، ج 2/28.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید