آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

قیام مختار

 

سلام؛ راستش من یک دیدگاه و عقیده در مورد مختار ثقفی داشتم که میخواستم ان را بیان کنم و شما با روایت ها و احادیثی که وجود دارد بفرماید ایا این عقیده من درست است یا خیر. ممنون میشم . به نظر من مختار از شیعیان بود و مردی بود جنگاور و شجاع و برای دفاع از اهل بیت و انتقام از شهدای کربلا قیام کرد با اینحال نامه ی کتبی از محمد ابن حنفیه نداشت و ان نامه را خود جعل کرد. به نظر من البته این نظر بنده است و امیدوارم شما با کمک روایت ها و احادیثی که درمورد مختار می دانید مرا راهنمایی کنید به نظر من امام از قیام مختار راضی بودند اما از عملکرد و شیوه انتقام گرفتن او خیر. شخصیت مختار را قبول داشتند اما عملکرد او را نه. به نظر بنده وقتی مختار سر ابن زیاد را برای امام فرستاد انگاه امام از قیام ایشان راضی شدند

با سلام دوست عزیز؛ ماجرای مختار و قیامش هنوز هم پس از قرنها در هاله ای از ابهام است ولی از مجموعه نقل ها چنین بر می آید که مختار از جانب امام معصوم مامور به اینکار نبوده ولی غیرت دینی و عدم حضور در کربلا سبب شد دست به قیام بزند تا انتقام خون حسین(ع) را بگیرد و امام سجاد(ع) هم با توجه به اینکه قیام مختار برای بصیرت افزایی مردم و جامعه آنروز مفید و ارزشمند بوده و میتوانست حرکت خوبی در بیداری جامعه داشته باشد قلبا با آن موفق بود و تلویحا آن حرکت را تایید میکرد ولی حضرت سجاد بطور مستقیم نمیتوانست در این قیام دخالت کند بلکه از طریق عمویش محمد حنفیه کار را دنبال میکرد اما در مورد نامه محمد حنفیه کسی تردید ندارد و تاریخ هم تایید میکند.



(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید