آرشیو پرسش و پاسخ ها: فرهنگ عزاداری در آیینه فقه

فرهنگ عزاداری

 

> > سلام . سوالاتی داشتم دریاره این مراسمی که امروزه در جامعه باب شده است .
> >
> > 1- سینه زدن و یا به سر زدن در مزاسم عزاداری به طوری که مسبب آسیب شود چه حکمی دارد ؟
> >
> > 2- زنجیر زدن چه حکمی دارد؟
> >
> > 3- آیا پایین آوردن منزلت نفس به بهانه تکریم اولیا خدا کار درستی است ؟ برای مثال در بعضی از مداحی ها خود را "سگ" میخوانند.
> >
> > 4- حضور در مراسمی که مداحی آن با ریتم خاصی همراه است و حالت غنا پیدا کرده است و یا متن مداحی از آهنگ های خوانندگان گوناگون انتخاب شده باشد کار درستی است؟
> >
> > 5- قمه زنی چه حکمی دارد؟
> >
> > 6- به یاد دارم از شخصی شنیدم که خداوند از حق خود در برابر شهید میگذرد . حق الناس او را هم به گردن میگیرد . اما از حق النفس او نمی گذرد . آیا این روایت صحت دارد؟

> باسلام پاسخها به ترتیب سوال
> 1- سینه زدن ویا زنجیر زدن که به جسم آسیب برساند جایز نیست
> 2-اصل زنجیر زدن نوعی عزاداری جمعی بحساب می اید و مانعی ندارد ولی اگر سبب خدشه و ضرر برای بدن باشد ویا هتک حرمت مذهب شود جایز نیست.
> 3-تذلیل نفس درست نیست و خلاف شان مومن است وقطعا ائمه بزرگوار باین امر راضی نیستند.
> 4-شرکت در عزاداری خوب است ولی اگر عزاداری شباهت به غنا پیدا کند باید نهی از منکر کرد و تذکر داد.
> 5- قمه زنی برای امام حسین(ع) خلاف مصلحت است و جایز نیست بخصوص در این زمان که دشمنان از آن برعلیه شیعه سوءاستفاده میکنند.
> 6 -حق النفس هم ازحقوقی است که مورد عتاب ائمه قرارگرفته و مذموم است مثل خودکشی یا خالکوبی وآزار به بدن و... که قطعا درقیامت مورد مواخذه قرار میگیرد ولی در مورد شهید همه این حسابها و مواخذات بخشیده میشود و مقام شهید عاری از هر نوع دنس و زشتی وارد بهشت الهی خواهد شد.


(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید