آرشیو پرسش و پاسخ ها: نذر، عهد و قسم

وقف عزاداری

 

وقف مراسم عزاداری امام حسین(ع)‌پختن نان هست آیا می‌شود این مورد را خرج مثلاً مسائلی مثل خانه عالم روستا کرد فقط یک سال خرج کرد. دوم اینکه آیا گوسفندی که طرف برای تأمین زندگی خودش دارد آیا این گوسفند خمس دارد یا نه؟ سوم ملک وقفی بوده که قبلا قابل استفاده بوده و بخاطر خشک شدن قنات محل اون ملک دیگر منفعتی ندارد آیا می‌شود این ملک را فروخت با توجه به اینکه منفعتی دیگر اصلا ندارد؟ مثلا می‌شود نبدیل به احسنش کرد یک ملکی جای دیگر به عوض آن انجام داد با توجه به اینکه این ملک در محل خانه‌هایی که از طرف دولت ساخته شده برای مردم روستا و خانه هم ساخته شده متأسفانه و روی زمین وقفی هم است. آشی هست که یک شب برای حضرت فاطمه گدایی می‌کنند و به اسم ایشون می‌پذند و شمع روشن می‌کنند آیا این مسایل درسته در اسلام همیچنین چیزی است
با سلام سوالات به ترتیب جواب داده میشود:
1- اگر پختن نان وقف مراسم عزاداری امام حسین (ع)باشد نمیتوان در راه دیگری مصرف کرد.
2- گوسفندی یا هرچیزی که وسیله امرار معاش فرد وخانواده باشد خمس ندارد.
3-ملک وقفی را نمیتوان فروخت و یا معاوضه کر مگر با اذن و اجازه حاکم شرع
4- پختن آش و این قبیل امور در مکتب اسلام جایی ندارد و توصیه نشده آنچه سفارش شده ومومنین باید به آن عمل کنند انجام واجبات و ترک محرمات و تقویت ایمان و معرفت دینی است و این قبیل امور ساخته و پرداخته خود مردم است و عمل به آن هیچ الزامی نیست بلکه اگر توهین به مقدسات شود گناه و معصیت هم درپی دارد.


(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید