آرشیو پرسش و پاسخ ها: علوم قراني

سوره ی یس و الرحمن

 

چرا سوره یس به قلب قرآن و سوره الرحمن به عروس قرآن معروف است؟ دلیلش چیست؟
با سلام دوست عزیز!
1- سوره مباركه "یس" از سوره های مكی است، و به قلب قرآن معروف شده است، و آن هم به خاطر روایتی است كه هم از طریق شیعه و هم از طریق اهل سنت در فضیلت این سوره نقل شده كه: «إن لكل شیء قلبا و قلب القرآن یس» یعنی البته برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یس است. (وسائل الشیعه، ج 6، ص247 – ثواب الاعمال، ص 110 – الدرالمنثور، ج 5، ص 256)
و شاید یكی از فلسفه هایی كه باعث شده تا این سوره چنین نامی بگیرد محتوای آن سوره است كه شامل مسائل بنیادین اعتقادی است. این سوره سه محور اساسی و مهم « توحید، نبوت و معاد » را با الفاظ بسیار رسایی بیان كرده است. در ضمن بلاغت هم بسیار چشمگیر و محسوس است. این هم می تواند دلیل این نامگذاری باشد.
2- در سوره "الرحمن" از آنجا كه تكرار آیه شریفه «فبأى آلاء ربكما تكذبان» آن هم در مقطع هاى كوتاه، آهنگ جالب و زیبائى به این سوره مباركه داده ، و از طرف دیگر وقتی این آهنگ زیبا با محتواى شیوا و جذاب سوره آمیخته مى شود و جاذبه خیره كننده اى پیدا مى كند؛ جا دارد كه پیغمبر گرامى اسلام (ص) در باره این سوره بفرمایند: "لكل شى ء عروس و عروس القرآن سورة الرحمن جل ذكره" یعنی براى هر چیزى عروسى است، و عروس قرآن سوره الرحمن است.
قابل توجه اینكه واژه عروس گرچه در زبان فارسى به خصوص زن اطلاق مى شود، ولى در فرهنگ عرب به مرد و زن هر دو مادام كه در مراسم عروسى هستند اطلاق مى گردد.
و از آنجا كه مرد و زن در چنین مراسمى در بهترین و زیباترین حالات و كاملترین احترامات قرار دارند این واژه به موجودات بسیار زیبا و گرامى اطلاق مى شود.



(5 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید