آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ و عبرت ها

تحریفات عاشورا

تحريف چه اقسامي دارد؟ و حادثه عاشورا كدام يك از اين اقسام را دارا مي‏باشد؟

تحريف يا لفظى است و يا معنوى.

تحريف لفظى اين است كه ظاهر يك چيز را عوض كنند. مثلًا شخصى سخنى به شما گفته است، شما يك چيزى از گفتة او كم كنيد، يا يك چيزى روى گفتة او بگذاريد و يا جمله‏هاى او را پس و پيش كنيد كه معنى‏اش فرق كند. بالاخره در ظاهر و در لفظ سخن او تصرّف كنيد اين را مى‏گويند «تحريف لفظى».

اما تحريف معنوى اين است كه شما در لفظ تصرّف نمى‏كنيد، لفظ همين است كه هست، ولى اين لفظ را طورى مى‏شود معنى كرد كه همان معنى صاف و راست و مستقيم آن است، مقصود گوينده هم همين بوده است و طور ديگرى نيز مى‏توان معنى كرد كه خلاف مقصد و مقصود گوينده است. وقتى كه مى‏خواهيد اين كلام را براى او شرح بدهيد آن را طورى معنى مى‏كنيد كه مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصد اصلى گوينده. اين را مى‏گويند «تحريف معنوى».

و حادثه عاشورا هم دچار تحريفهاى لفظى است و هم دچار تحريفهاى معنوى، هر دو و باز تحريفهايى كه مى‏شود، گاهى لااقل هماهنگى با اصل مطلب دارد، ولى گاهى تحريف نه تنها كوچكترين هماهنگى ندارد بلكه قضيه را مسخ و بكلى واژگون مى‏كند، به شكلى در مى‏آورد كه به صورت ضد خودش در مى‏آيد. تحريفهايى كه به دست ما مردم در اين حادثه صورت گرفته است، همه در جهت پايين آوردن و مسخ كردن قضيه بوده است، در جهت بى‏خاصيت كردن و بى‏اثر كردن قضيه بوده است و در اين امر، هم گويندگان و علماى امت تقصير داشته‏اند و هم مردم.

مجموعه آثار شهيد مطهرى ج 17 حماسه حسينى، شهيد مطهرى

به نقل از سايت تبيان

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید